Jak można amortyzować kwotę stanowiącą wydatek związany z przeprowadzoną inwestycją w obcym środku (...)

Jak można amortyzować kwotę stanowiącą wydatek związany z przeprowadzoną inwestycją w obcym środku trwałym, dla której zgodnie z art.22j pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyjęto okres amortyzacji nie krótszy niż 10 lat, a umowa na wynajem ulepszonego lokalu została podpisana tylko na 3 lata. Czy przepisy ustawy o pdof stwarzają możliwości odpisania ww kwoty w koszty uzyskania przychodu w krótszym okresie czasu tj. w okresie 3 lat?

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku z Pani wnioskiem złożonym w dniu 13.04.2007r., uzupełnionym w dniu 29.06.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje stanowisko przedstawione przez Panią we wniosku za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Porady prawne

W złożonym w dniu 13.04.2007r. piśmie ,uzupełnionym w dniu 29.06.2007r. składa Pani zapytanie ,jak można amortyzować kwotę 106.091,79 zł stanowiącą poniesiony wydatek związany z przeprowadzoną inwestycją w obcym środku trwałym ,dla której zgodnie z art. 22j pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyjęto okres amortyzacji nie krótszy niż 10 lat, a umowa na wynajem ulepszonego lokalu została podpisana tylko na 3 lata. Czy przepisy ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych stwarzają możliwości odpisania w/w kwoty w koszty uzyskania przychodu w krótszym okresie czasu tj. w okresie 3 lat.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka cywilna pod nazwą M..., której jest Pani wspólnikiem podpisała ze Starostwem Powiatowym w... umowę na wynajem lokalu położonego w ...... przy ul..... Umowa została zawarta na okres 3 lat. Przedmiotowy lokal został zaadaptowany po dawnej chirurgii Szpitala Miejskiego w... dzisiejsze Powiatowe Centrum Zdrowia w....., w którym to został przeprowadzony całkowity remont polegający na zainstalowaniu nowych pionów wodno-kanalizacyjnych, centralnego ogrzewania na gaz ,instalacji elektrycznej, wentylacyjnej, wszystko zgodnie z wymogami Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Całkowity koszt przeprowadzonego przedsięwzięcia wyniósł Spółkę 106.091,79 zł. Jak określiła Pani w złożonym piśmie , odnosząc się jednocześnie do treści art. 22j. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , środek trwały ? lokal został ulepszony bo ulepszenie stanowiło co najmniej 20% wartości początkowej.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie uważa Pani , iż Spółka, której jest Pani współwłaścicielem , powinna dokonywać amortyzacji przez okres 10 lat z doliczeniem wartości rynkowej środka trwałego na dzień przyjęcia lokalu do użytkowania, mimo iż umowa dzierżawy lokalu podpisana jest na 3 lata . Podkreśla Pani , iż przyjęty sposób postępowania jest nie korzystny , ponieważ środki finansowe, włożone w powstanie tegoż lokalu zostaną rozłożone na 10 lat a nie na okres 3 lat.

Dokonując oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku informuje:

Zgodnie z art. 22a ust.

1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: 1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, 2) maszyny, urządzenia i środki transportu, 3) inne przedmioty- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi. Amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 22c, niezależnie od przewidywanego okresu używania: 1) przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej 'inwestycjami w obcych środkach trwałych',........

W myśl postanowień art. 22i ust. 1 i art 22j ust. 4  odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 22j-22ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.Podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych, z tym że dla:1) inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach - okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat,..... Jak wynika z przywołanego powyżej stanu prawnego przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują amortyzację przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych, zwanych także środkami trwałymi . W stosunku do tych środków trwałych podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne, z tym że np. dla inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat Dla tych inwestycji budowlanych przyjęto stosunkowo krótki okres amortyzacji , który nie może być skracalny w drodze indywidualnej decyzji, np. w wyniku rozwiązania umowy najmu.W przypadku używania przez podatnika inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach w okresie krótszym niż 10 lat , nie dochodzi do zaliczenia pełnej wartości wytworzonej inwestycji poprzez odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów. Poniesione koszty może jedynie zrekompensować właściciel nieruchomości, dokonując np. zwrotu części kwoty poniesionych wydatków. Jeżeli zatem przed zakończeniem pełnego okresu amortyzacji inwestycji w obcym środku trwałym dochodzi do rozwiązania umowy najmu lub dzierżawy ( w przedmiotowej sprawie umowa została zawarta na 3 lata) , na podstawie której użytkowano obcy środek trwały, wówczas nie ma możliwości zaliczenia wcześniej poniesionych wydatków inwestycyjnych bezpośrednio do kosztów podatkowych, w wysokości niezamortyzowanej części tej inwestycji.

Należy zauważyć ,że odniesienie się w przedstawionym stanie faktycznym do kwestii uznania środka trwałego za ulepszony cyt. ? środek trwały ? lokal został ulepszony bo ulepszenie stanowiło co najmniej 20 % wartości początkowej?, a także do wyrażonego przez Panią własnego stanowiska w sprawie cyt. ? powinniśmy dokonywać amortyzacji przez okres 10 lat z doliczeniem wartości rynkowej środka trwałego na dzień przyjęcia lokalu do użytkowania ? nie ma zastosowania przy inwestycjach w obcych środkach trwałych zwanych także środkami trwałymi.Powyższa sytuacja odnosi się wyłącznie do środków trwałych , które stanowią własność lub współwłasność podatnika i są wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Przedstawiony stan faktyczny wskazuje ,że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z inwestycją w obcym środku trwałym, której całkowity koszt powziętego przedsięwzięcia zamknął się wydatkiem określonym na kwotę 106.091.79 zł. W tym przypadku amortyzacji podlegać będzie tylko kwota 106.091,79 zł stanowiąca poniesiony wydatek związany z inwestycją w obcym środku trwałym tj. w lokalu położonym w.......przy ul. .......

Na podstawie powyższego stwierdza się, że wyrażone w piśmie Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Jednocześnie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia zgodnie z zapytaniem. Stosownie do treści art. 14 b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. Organu Podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 w/w ustawy powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające do żądanie.

PodpisZ up. Naczelnika Urzędu Skarbowego w KluczborkuZ-ca Naczelnika


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika