Czy istnieje możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodu wydatków poniesionych przed rozpoczęciem (...)

Czy istnieje możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodu wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 i art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 24 marca 2006r., który został złożony w tutejszym urzędzie w dniu 03 kwietnia 2006r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania prowadzonej działalności gospodarczej wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej stwierdza, że stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Działając, zgodnie z przepisem art. 14a §1 ww. Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości, m.in., naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Natomiast, zgodnie z §2 tegoż art. 14a, składając wniosek podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Z dokumentów będących w posiadaniu tut. organu podatkowego wynika, iż od dnia 02 stycznia 2006r. prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą X, a zdarzenia gospodarcze są przez Pana ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Z przedstawionego w piśmie z dnia 24 marca 2006r. stanu faktycznego wynika, iż przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, starał się Pan o jej dofinansowanie z Urzędu Pracy. Z uwagi na fakt , iż jednym z warunków koniecznych do jej otrzymania było posiadanie własnego lub wynajętego lokalu na potrzeby prowadzonej działalności, to od momentu złożenia wniosku o dotację, tj. od dnia 11 sierpnia 2005r. ponosił Pan koszty związane z wynajmem lokalu w .........., przy ulicy X, a następnie po przyznaniu dotacji z Urzędu Pracy w dniu 16 sierpnia 2005r., poniósł Pan również koszty związane z przystosowaniem lokalu na potrzeby biura usługowego (koszty remontu oraz koszty drobnego wyposażenia biura).

Zdaniem Pana, wymienione wyżej koszty, poniesione przed rozpoczęciem działalności w 2005r. w celu osiągnięcia przychodu mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w 2006 roku.

Mając na uwadze zaistniały stan faktyczny i prawny stwierdza się, iż powyższe stanowisko jest prawidłowe.

Po rozpatrzeniu wniosku, organ podatkowy wyjaśnia jak niżej.Zgodnie z przepisem art.22 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz.176 ze zm.) podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów pod tym jednakże warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma wpływ na wielkość osiągniętego przychodu i nie są one wymienione w art. 23 ust. 1, jako nie stanowiące tych kosztów. A zatem, dla celów podatkowych istotnym jest to, czy koszt faktycznie został poniesiony i na jakie cele.

Stąd koszt drobnego remontu i wyposażenia biura wydatkowany z otrzymanej dotacji z Urzędu Pracy, o ile służy działalności gospodarczej - może być bezpośrednio zaliczony do kosztów tej działalności. Zakupione przez Pana składniki majątku o wartości nie przekraczającej 3.500,-zł. i okresie używania powyżej 1 roku może Pan uznać za wyposażenie biura i w oparciu o przepis art. 22d ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione na ich nabycie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu oddania ich do używania.Zgodnie z §4 ust.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152 poz.1475 ze zmianami) przedmiotowe składniki majątkowe, o wartości jednostkowej wyższej niż 1.500,-zl., powinny zostać wpisane do ewidencji wyposażenia.

Natomiast poniesione wydatki związane z wynajmowaniem lokalu przed rozpoczęciem działalności, można zaliczyć do kosztów, po uzyskaniu przychodu z tytułu rozpoczętej działalności gospodarczej.

Ponadto w myśl przepisu art. 22 ust.4 powołanej ustawy koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Odstępstwo od tej zasady, polegające na potrącaniu kosztów tylko w roku podatkowym, którego dotyczą, ma zastosowanie do podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe (art. 22 ust. 5 ustawy) oraz do tych podatników, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów w sposób umożliwiający stale tj. w każdym roku podatkowym, wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego (art. 22 ust. 6 ustawy) ? odpowiednio do okresu, w którym zostały uzyskane dotyczące ich przychody.

Reasumując, jeżeli podatnik poniósł wydatki przed rozpoczęciem działalności i wydatki te spełniają warunki określone w art. 22 ustawy, wówczas ma Pan prawo obniżyć o wartość tych wydatków przychód z działalności, zachowując zasady potrącalności kosztów w czasie.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że powyższa interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez osobę prowadzącą samodzielnie działalność gospodarczą we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego zdarzenia.

Ponadto w myśl przepisu art. 14b §1 i §2 ww. Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest dla Pana wiążąca, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla osoby występującej z wnioskiem i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w §5.

Zgodnie z art. 14a §4 ww. Ordynacji podatkowej na powyższe postanowienie służy zażalenie, które zgodnie z przepisem art. 236 §2 pkt 1 ww. Ordynacji podatkowej wnosi się w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. Organu podatkowego.

Zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie to powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika