Kwestia zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na (...)

Kwestia zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej - z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 oraz 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 31 marca 2006r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 15 marca 2006r. nr PD-I/415-12/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej - z Europejskiego Funduszu Społecznego - utrzymuje zaskarżone postanowienie w mocy.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Podaniem z dnia 8 lutego 2006r. zwróciła się Pani do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o wydanie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że w dniu 1 grudnia 2005r. została Pani zatrudniona przez firmę XXX S.C. z siedzibą w Warszawie reprezentowaną przez Pana xx - Partnera Zarządzającego - na stanowisku..... Ministerstwo Gospodarki i Pracy jako Instytucja Wdrażająca zawarło z w/w spółką (Beneficjentem) umowę w ramach sektorowego programu operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich ......30.12.2004 o dofinansowanie Projektu Nr 1 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Celem strategicznym projektu jest wypracowanie innowacyjnych metod współdziałania agencji zatrudnienia i powiatowych urzędów pracy w zakresie pozyskiwania ofert zatrudnienia. Działania te polegają na stworzeniu sieci oddziałów, zatrudniających profesjonalnie przeszkolonych konsultantów nawiązujących bezpośrednie kontakty z pracodawcami, realizujących mobilny system pracy.

Do powierzonych Pani obowiązków należało: koordynacja pracy biura, obsługa administracyjna i sekretarska, pomoc przy realizacji projektów rekrutacyjnych, właściwa organizacja stanowiska pracy i przestrzeganie dyscypliny pracy, przepisów bhp i przeciw pożarowych.

Pracodawca pobierał z Pani wynagrodzenia za w/w pracę zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Pani osiągane przez Nią dochody ze stosunku pracy w firmie XXX S.C. winny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Argumentując powyższe powoływała się Pani na interpretację Ministerstwa Finansów jak również decyzje innych Urzędów Skarbowych. Nie wskazano jednak żadnych konkretnych rozstrzygnięć wydanych w kwestii objętych wnioskiem. W związku z powyższym zwróciła się Pani z pytaniem, czy stanowisko prezentowane we wniosku jest prawidłowe.

Postanowieniem z dnia 15 marca 2006r. Nr PDI/415-12/06 Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu uznał Pani stanowisko za nieprawidłowe. Stwierdzono bowiem, że nie spełnia Pani przesłanek określonych w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zachowując ustawowy termin w dniu 31 marca 2006r., złożyła Pani do Dyrektora Izby Skarbowej zażalenie na postanowienie organu podatkowego I instancji, w którym ponawia argumentację prezentowaną uprzednio w piśmie w/w i przedstawia swoje stanowisko w sprawie. Nie zgadza się Pani ze stanowiskiem organu I instancji, twierdząc, że realizuje bezpośrednio i osobiście cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, co ma potwierdzać zaświadczenie z dnia 30 marca 2006 r. załączone do zażalenia.



Rozpatrując sprawę w trybie odwoławczym Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. l pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatnika z tzw. środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które:

  1. otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub
  2. są beneficjentami pomocy - którzy otrzymali w/w środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Nadto podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jednocześnie przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje wynagrodzeń i innych świadczeń pracowników zatrudnionych przez w/w podmioty, a także wynagrodzeń i świadczeń kolejnych osób np. fizycznych, którym podmioty te, bezpośrednio realizujące cel programu, zlecają wykonanie określonych prac w związku z wykonywanym programem.

Jak wynika z treści umowy o dofinansowanie Projektu nr 1 Ministerstwo Gospodarki i Pracy jest Instytucją Wdrażającą dla w/w projektu natomiast spółka cywilna XXX jest Beneficjentem reprezentowanym przez Partnera Zarządzającego. Partner Zarządzający, zgodnie z w/w umową, oznacza instytucję wymienioną w zaakceptowanym wniosku o dofinansowanie realizacji projektu, uczestniczącą w jego realizacji, wnoszącą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą projekt wspólnie z liderem lub innymi partnerami na warunkach określonych w umowie z liderem.

Beneficjent środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy i bezpośredni wykonawca projektu - spółka XXX działając poprzez reprezentującego ją Pana xx - Partnera Zarządzającego podpisała z Panią umowę o pracę na okres próbny od dnia 1 grudnia 2005r. do 28 lutego 2006 r. powierzając obowiązki - zakreślone w umowie o pracę, o czym była już wyżej mowa - na stanowisku ...... Do obowiązków tych - jak już wskazano - należało: koordynacja pracy biura, obsługa administracyjna i sekretarska, pomoc przy realizacji projektów rekrutacyjnych, właściwa organizacja stanowiska pracy i przestrzeganie dyscypliny pracy, przepisów bhp i przeciw pożarowych. Do zażalenia dołączyła Pani zaświadczenie z dnia 30 marca 2006r. o wykonywanej pracy wydane przez miejscowego kierownika oddziału firmy XXX, a nie pracodawcę, według którego zakres Pani obowiązków (rodzaj pracy) był inny niż określony umową o pracę. Z tego wywiedziono, że skoro rodzaj pracy opisany zaświadczeniem jest zgodny z celami programu, to uzyskane przez Panią dochody korzystają ze zwolnienia od podatku.

W tym stanie faktycznym - uwzględniając przesłanki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stwierdzić trzeba, że dochody uzyskiwane przez Panią na podstawie umowy o pracę pochodziły od podmiotu bezpośrednio realizującego cel programu finansowanego z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Jednakże Pani nie realizowała bezpośrednio celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Będąc zatrudnioną na umowę o pracę przez Beneficjenta środków pomocowych oraz realizatora w/w projektu (XXX S.C) wykonywała Pani określone czynności pomocnicze.

Bez znaczenia dla oceny zakresu tych czynności pozostaje przy tym 'zaświadczenie' z dnia 30 marca 2006r., gdyż - stosownie do art. 29 ustawy Kodeks pracy - umowa o pracę określa w szczególności strony umowy, rodzaj pracy, a zmiana warunków umowy o pracę wymaga formy pisemnej. W tym stanie rzeczy przedstawione 'zaświadczenie' nie ma waloru prawnego w tym znaczeniu, że nie może zostać potraktowane jako aneks do umowy o pracę. Przede wszystkim jednak, omawiany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy nie zwalnia dochodów pochodzących z wynagrodzeń otrzymanych przez pracowników zatrudnionych przez bezpośredniego wykonawcę zadań finansowanych przez rządy państw obcych lub międzynarodowe organizacje i instytucji finansowych. Zwolnienia jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przyjęcie natomiast, iż zwolnione z podatku są wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez podmiot realizujący cel projektu finansowanego ze środków pomocowych i wykonujących pewne zlecone zadania jest niczym nieuzasadnione. Należy zauważyć, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Za przedmiotowym charakterem tego zwolnienia przemawia także cel, którym jest rozwinięcie współpracy między agencją doradztwa personalnego - instytucją prywatną a powiatowymi urzędami pracy, czyli jednostkami publicznymi. Stąd dochody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są dochodami beneficjenta i bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione dochody pracowników tychże podmiotów, wykonujących przy tym czynności pomocnicze, co wynika bezpośrednio z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy.

Dodatkowo wskazać trzeba, że firma XXX S.C. od wypłacanego Pani wynagrodzenia pobierała zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, co oznacza również, że wynagrodzenie te kwalifikowane były przez płatnika jako nie objęte zwolnieniem, o którym w w/w przepisie mowa (art. 21 ust. 1 ust. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Odnosząc się do pozostałych ogólnikowo sformułowanych zarzutów zażalenia stwierdzić trzeba, że nie może mieć wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie treść decyzji wydanych przez inne urzędy skarbowe w kwestii zwolnień na podstawie art.. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o czym wspomniała Pani we wniosku z dnia 8 lutego 2006 r. Rozstrzygnięcia innych organów skarbowych uzależnione są bowiem od konkretnego stanu faktycznego. W Pani przypadku, rozstrzygnięcie podjęte przez organ I instancji, jest adekwatne do ustalonego stanu faktycznego, wynikającego z zebranych w sprawie dowodów.

W przedmiotowej sprawie, trzeba uznać rozstrzygnięcie organu I instancji za prawidłowe.
W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym należało orzec jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu za pośrednictwem tut. organu w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.


Referencje

PDI/415-12/06, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika