Czy czynności wykonywane w ramach Programu EQUAL są opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz (...)

Czy czynności wykonywane w ramach Programu EQUAL są opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków ? Nowa Huta działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 05.01.2006 r. doręczonego do tut. Urzędu 10.03.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż w zakresie obowiązującego prawa podatkowego przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W złożonym w dniu 10 marca 2006 r. wniosku Podatnik wystąpił z zapytaniem, czy czynności wykonywane w ramach Programu EQUAL są opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym?

Porady prawne

Zdaniem Podatnika czynności te nie podlegają podatkowi od towarów i usług, gdyż nie występuje tu świadczenie usług, dotacje otrzymywane w ramach funkcjonowania Partnerstwa nie powinny być wykazywane jako obrót podlegający opodatkowaniu a podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym.

Mając na uwadze treść złożonego zapytania oraz brzmienie obowiązujących przepisów Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków ? Nowa Huta wyjaśnia co następuje:

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż uczestniczy (jako partner) w Partnerstwie na Rzecz Rozwoju realizującym zadanie polegające na tworzeniu nowych i lepszych miejsc pracy, służący osiągnięciu celów Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. W ramach projektu partnerzy działają ?równolegle? zmierzając do wytworzenia ?wspólnego dobra?. Projekt finansowany jest z dotacji . Dotacja ta nie wpływa na cenę towarów czy usług. Z dotacji pokrywane są jedynie udokumentowane koszty podejmowanych przez Podatnika działań służących realizacji celów projektu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL w zakresie zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy w drodze współpracy partnerskiej i ponadnarodowej.

Strona podkreśla, iż działanie w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL nie jest świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, ale składa się na opracowanie sposobów i modelu walki z bezrobociem. Partnerstwo ustanawiane jest dla realizacji generalnych celów, idei Programu EQUAL, a nie świadczenia skonkretyzowanych usług. W ramach realizowanych zadań nie będzie istniał formalny związek prawny miedzy usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następować będzie świadczenie wzajemne. Za realizowane zadania Strona nie otrzyma wynagrodzenia, ale otrzyma zwrot kosztów z Europejskiego Funduszu Społecznego.
W opinii Wnioskodawcy podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym, refundowanym w ramach programu EQUAL.

Według Podatnika, aby rozstrzygnąć powyższą kwestię należy rozważyć czy faktycznie czynności wykonywane przez beneficjentów w ramach programu EQUAL stanowią usługę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. czyli czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Strony realizacja celów programu EQUAL nie jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest świadczeniem na rzecz konkretnej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Strona podkreśla równocześnie, iż usługodawca nie otrzymuje wynagrodzenia od potencjalnych usługobiorców.
Podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym, refundowanym w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, jeżeli beneficjentowi nie przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu tego podatku na podstawie odpowiednich przepisów prawa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:
? przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
? zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
? świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie, niebędące dostawą, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.
W przypadku usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej postanowiono, że są one identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych. W powyższej definicji świadczenia usług podlegających opodatkowaniu, przyjęto generalnie, że są nimi wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów oraz te nieodpłatne świadczenia niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, z którymi wiązało się prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanych z tymi usługami. Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy. Program służy wypracowaniu nowych sposobów zwalczania dyskryminacji i nierówności na rynku pracy. W tym celu wykorzystuje się tzw. Ideę Partnerstwa na Rzecz Rozwoju.

W świetle powyższego należy uznać, że realizacja celów Programu EQUAL nie jest usługą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, gdyż nie jest odpłatnym świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. W przypadku realizacji celów Programu EQUAL trudno jest jednoznacznie wskazać usługobiorcę oraz wskazać istnienie więzi prawnej między Partnerstwem na rzecz Rozwoju (wykonawcą Programu) a podmiotami, które w przyszłości będą uzyskiwać korzyści wynikające z realizacji Programu. Ponadto ?usługodawca? nie otrzymuje wynagrodzenia od potencjalnych ?usługobiorców? (otrzymuje wyłącznie zwrot kosztów z Europejskiego Funduszu Społecznego). Biorąc powyższe pod uwagę tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, iż realizacja zadań, nie stanowi zatem odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a więc nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 w/w ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ czynności wykonywane przez Stronę w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, wobec tego Strona nie ma prawa do odliczenia bądź zwrotu tego podatku. Tutejszy organ podatkowy uznał zatem, iż w przedmiotowej sprawie podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany, który winien być Stronie refundowany w ramach realizowanych przez nią zadań związanych z Inicjatywą Wspólnotową EQUAL.

Kolejnym zagadnieniem poruszonym przez Spółkę jest zagadnienie opodatkowania dotacji otrzymywanych przez beneficjenta Programu Equal. Zdaniem Pytającego dotacje otrzymane w ramach Programu są przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji zadań wynikających z programu a nie na dostawę towarów bądź usług beneficjenta. Przyznawane dotacje nie mogą zdaniem Strony być dopłatą z tego względu, że nie istnieje cena za określone świadczenie, którą przyznana dotacja miałaby współfinansować. Przedmiotowe dotacje nie są przyznawane jako dopłata do ceny usługi, gdyż realizacja Programu Equal nie stanowi usługi. W świetle powyższego uznaje się stanowisko Pytającego za prawidłowe. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art.119 oraz art. 120 ust.4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. (treść obowiązująca od 01.06.2005 r.). Warunkiem zastosowania art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy, jest stwierdzenie, że dana dotacja ma bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczonymi usługami. W przypadku gdy otrzymana dotacja nie wpływa na cenę towaru lub usługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w przypadku gdy ma ona wpływ na cenę towaru lub usługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla dostawy towaru lub usługi. Otrzymywanych dotacji nie da się powiązać ze świadczeniem konkretnych usług, zatem nie powinny być one wykazywane przez niego jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja :
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli podatkowej.
- na dzień wydania nin. postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, albo postępowanie przed Sądem Administracyjnym.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika