Czy przy likwidacji działalności gospodarczej wystąpi obowiązek ujęcia w remanencie likwidacyjnym (...)

Czy przy likwidacji działalności gospodarczej wystąpi obowiązek ujęcia w remanencie likwidacyjnym wartości nakładów inwestycyjnych poniesionych na remont budynku warsztatu?

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że stanowisko Pana... przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2006 r., który wpłynął w dniu 19.09.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku ujęcia w remanencie likwidacyjnym wartości nakładów inwestycyjnych poniesionych na remont budynku warsztatu, jest prawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 19.09.2006 r. r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wpłynął wniosek z dnia 13.09.2006 r. Pana... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku ujęcia w remanencie likwidacyjnym wartości nakładów inwestycyjnych poniesionych na remont budynku warsztatu.

Pismem z dnia 07.11.2006 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku w zakresie stanu faktycznego sprawy. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione przez Wnioskodawcę pismem z dnia 10.11.2006 r., które wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 14.11.2006 r.

Jak stanowi art. 14a § 1ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta maja obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Pan... jest właścicielem Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowo-Usługowego ?...? z siedzibą.... W ramach działalności gospodarczej Podatnik produkuje uszczelki oraz sprzedaje artykuły z gumy i tworzyw sztucznych dla budownictwa. Budynek, w którym mieści się warsztat pracy Podatnik otrzymał w drodze darowizny od rodziców, nigdy nie wprowadził go do ewidencji środków trwałych, nie przysługiwało mu również prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tego budynku. W 2003 roku Podatnik zaczął ponosić nakłady inwestycyjne na przedmiotowy budynek, od których odliczał podatek VAT. Ogólna wartość inwestycji wyniosła 25.006,63 zł, z czego znaczna jej część została zrealizowana przed 01.05.2004 r., natomiast po tej dacie wartość inwestycji wyniosła 4.610,94 zł. Inwestycja polegała na remoncie przedmiotowego budynku warsztatu i dokonaniem w związku z tym zakupu materiałów budowlanych typu: wapno, cement, blacha, rynny, beton komórkowy, cegły, pustaki, drzwi, artykuły elektryczne, sanitarne i C.O., które zostały w całości zamontowane w budynku. Ponadto w ramach inwestycji Podatnik dokonał również zakupu usługi transportowej w kwocie 10,00 zł wraz z zakupem towaru. W związku z pogorszeniem się sytuacji na rynku, Podatnik został zmuszony do zaprzestania inwestycji, zawieszenia działalności gospodarczej, a obecnie nosi się z zamiarem likwidacji firmy.

Wobec powyższego Pan... w przedstawionym powyżej stanie faktycznym zwraca się z zapytaniem, czy powinien wartość nakładów inwestycyjnych ująć w remanencie likwidacyjnym.

Zdaniem Strony, nie ma on obowiązku ujmowania w remanencie likwidacyjnym wartości nakładów inwestycyjnych, gdyż obowiązek taki dotyczy towarów własnej produkcji oraz towarów, które po nabyciu nie zostały odprzedane, a w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik stoi na stanowisku, iż wartości nakładów inwestycyjnych nie powinien ujmować w remanencie likwidacyjnym ponieważ nie są one towarem, a jedynie częścią składową budynku, który jako całość jest towarem, a od nabycia którego nie przysługiwało mu odliczenie podatku VAT.

Oceniając stanowisko Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy podkreśla, iż na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przepis ten w myśl ust. 4 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14 ust. 5 wyżej cytowanej ustawy podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu - w terminie 14 dni, licząc od dnia tego zaprzestania oraz zawiadomić o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu.

Zgodnie z art. 14 ust. 8 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy, tj. wg ceny nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

Obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z natury, nie później jednak niż 14 dnia, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 14 ust. 6 ww. ustawy).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w stosunku do otrzymanego w darowiźnie od rodziców budynku, w którym Pan... prowadzi warsztat, Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Bez znaczenia w przedmiotowej sytuacji pozostają późniejsze odliczenia z tytułu nakładów na modernizację tej nieruchomości z uwagi na fakt, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w przypadku zaprzestania przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w momencie nabycia. Towarem w przedmiotowej sytuacji jest budynek warsztatu, na którego ulepszenie były ponoszone nakłady inwestycyjne w postaci materiałów budowlanych takich jak wapno, beton, cement, blacha, rynny, cegły, pustaki, drzwi, artykuły elektryczne, sanitarne i C.O., które jak podkreśla Wnioskodawca zostały w całości zamontowane w budynku. Podatnik odliczał podatek naliczony przy zakupie towarów i usług wykorzystanych do modernizacji przedmiotowego budynku warsztatu, jednak od samego budynku Podatnikowi nie przysługiwało odliczenie podatku VAT. W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie nie wystąpi obowiązek, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ww. ustawy o VAT, tj. obowiązek opodatkowania w remanencie likwidacyjnym budynku warsztatu, jak również nakładów inwestycyjnych służących jego ulepszeniu.

Zatem stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2006 r., który wpłynął do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 19.09.2006 r. należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Jak stanowi art. 14b§ 1 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika