1. Czy organizacja polowań po dniu 01.05.2004 r. zaliczana jest do usług turystycznych?2. Jaką stawką (...)

1. Czy organizacja polowań po dniu 01.05.2004 r. zaliczana jest do usług turystycznych?
2. Jaką stawką należy opodatkować po 01.05.2004 r. usługi turystyczne?
3. Jak ma wyglądać faktura dotycząca usług turystycznych wystawiana po 01.05.2004 r.
4. Jak opodatkowane będą po 01.05.2004 r. usługi związane z łowiectwem?

Do zakwalifikowania usług (wg PKWiU) obowiązany jest odpowiednio usługodawca, a jeżeli ma wątpliwości co do prawidłowości stosowania klasyfikacji winien zwrócić się do właściwego organu jakim jest Urząd Statystyczny w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź). Organy podatkowe nie posiadają bowiem uprawnień do dokonywania takich klasyfikacji i mogą udzielić informacji o stosowaniu właściwej stawki podatkowej jedynie w oparciu o klasyfikację podaną przez podatnika bądź organ statystyczny.

Jeżeli jednak byłyby to usługi turystyki, jak sugeruje Podatniczka, to ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zawiera szczegółowe uregulowania w tym zakresie, tzw. szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki, które zawarte są w art. 119 tej ustawy:

Porady prawne

1. Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

2. Przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

3. Przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

2) działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;

3) przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;

4) prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

4. Podatnikom, o których mowa w ust. 3, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.

5. W przypadku, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej ?usługami własnymi?, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29 ww. ustawy.

6. W przypadkach, o których mowa w ust. 5, podatnik obowiązany jest do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.

7. Usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty.

8. Jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim, to usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% tylko w części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty.

9. Przepisy ust. 7 i 8 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów potwierdzających świadczenie tych usług poza terytorium Wspólnoty.

10. Podatnik, o którym mowa w ust. 3, w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.

Zatem przy świadczeniu usług turystyki, przy wykonywaniu których podatnicy nabywają towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie) ? podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę pomiędzy kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług, towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W przypadku natomiast, gdy podatnik przy świadczeniu usługi turystyki obok usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, część świadczeń w ramach tej usługi będzie wykonywał we własnym zakresie, wtedy podatnik obowiązany jest odrębnie ustalić podstawę opodatkowania dla usługi wykonywanej we własnym zakresie (cała wartość usługi) i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (marża).

Podatnikom, którzy opodatkowywać będą marżę (w myśl art. 119 ust. 4), nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty.

W myśl art. 119 ust. 10 podatnicy, którzy rozliczać się będą ?na zasadach marży' w wystawianych przez siebie fakturach nie będą wykazywać stawki i kwoty podatku.

Jeżeli więc podatnik część świadczeń będzie wykonywał we własnym zakresie to zdaniem tut. organu podatkowego jedynie od tej części (całej własnej usługi) podatek w fakturze uwidoczni lub wystawi odrębną fakturę.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (jeszcze niepublikowane).

W myśl ust. 8 § 12 rozporządzenia faktury dokumentujące świadczenie usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy oraz czynności, których podstawą opodatkowania jest marża zgodnie z art. 120 ustawy, zawierają dane określone w ust. 1 pkt 1-5 i 12, oraz wyrazy ?VAT marża?.

Zgodnie z ust. 9 ? w przypadku, o którym mowa w art. 119 ust. 7 i 8 ustawy, jeżeli nabywcą usługi turystyki jest podatnik, w wystawionej fakturze oprócz kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem wykazuje się odrębnie tę część kwoty należności, do której ma zastosowanie stawka 0%.

Jednym z podstawowych kryteriów przy określeniu miejsca i wysokości opodatkowania usługi turystyki będzie miejsce świadczenia usługi.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku VAT miejscem świadczenia w przypadku świadczenia usług turystyki jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania.

Oznacza to, iż w przypadku, gdy podatnik świadczący usługi turystyczne będzie posiadał siedzibę lub miejsce stałego prowadzenia działalności lub miejsce stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, świadczenie tych usług będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podstawową tj. 22% VAT. Przepisy ustawy przewidują również zastosowanie stawki w wysokości 0% dla usług turystyki w sytuacji, gdy usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty będą świadczone poza terytorium Wspólnoty (art. 119 ust. 7 i ust. 8).

Również usługi związane z łowiectwem (PKWiU 01.5) i dostawa poroża wg podanej przez Podatniczkę klasyfikacji (PKWiU 36.63.77-30.11) zdaniem tut. organu podatkowego podlega opodatkowaniu 22% stawką podatkową.

Ponadto tut. organ podatkowy nadmienia, iż w myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 55 poz. 578 ze zm.) przez użyte w ustawie określenie ?usługi turystyczne? należy rozumieć: usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym.

Jednak w celu potwierdzenia, czy wykonywane przez Stronę usługi można zaliczyć jak sugeruje Podatniczka do usług turystycznych należy zwrócić się do wspomnianego powyżej Urzędu Statystycznego w Łodzi.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika