Czy w związku z dokonywaniem usług montażowych poza terenem Strefy, wyrobów klasyfikowanych w: 'podsesji (...)

Czy w związku z dokonywaniem usług montażowych poza terenem Strefy, wyrobów klasyfikowanych w: 'podsesji DH dział 25, grupa 25.23 - Wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa-okna, drzwi, ościeżnice' produkowanych w Strefie dochód z wykonywanych usług będzie zwolniony z podatku dochodowego?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20 października 2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Pismem z dnia 20 października 2005r. wspólnik Spółki zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedstawiając następujący stan faktyczny: Podatnik będąc wspólnikiem Spółki prowadzi działalność gospodarczą w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa między innymi w zakresie produkcji okien, drzwi, ościeżnic z tworzyw sztucznych dla budownictwa (EKD sekcja D, podsekcja DH, dział 25). Podatnik jako wspólnik Spółki Cywilnej prowadzi działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Porady prawne

Od przyszłego roku Spółka rozważa wykonywanie usług montażu wytworzonych na terenie strefy wyrobów. Usługi montażu będą wykonywane poza terenem strefy.

W takim stanie faktycznym podatnik zwraca się z zapytaniem, czy dochody z usługi montażowej będą zwolnione z podatku dochodowego.

Wnioskodawca sformułował też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że dochody z usługi montażowej będą zwolnione z podatku dochodowego, ponieważ wyroby jak i montaż mieszczą się w tej samej grupie DH podgrupa 25.2 zezwolenia nr ... z dnia 14.07.1997. 'S.' S.A..

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących przed dniem 01.01.2001 r. działalność gospodarczą na terenie każdej ze specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.). Zgodnie z art. 12 powołanej ustawy z dnia 20 października 1994 r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazane w powyższym przepisie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób fizycznych określone zostały w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), który stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.).

Zgodnie zaś z ust. 5a art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Ponadto rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. nr 93, poz. 421 z późn. zm.) posługuje się pojęciem prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej wyłącznie na terenie strefy w treści § 5 ust. 5 i czyni to w kontekście podania jednego z warunków, od którego spełnienia uzależnia się nabycie przez przedsiębiorcę prawa do zwolnienia od podatku dochodowego.

Zasady korzystania ze zwolnień od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej określone zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 224, poz. 2271 z późn. zm.). Stosownie do postanowień § 1 ust. 1 powołanego rozporządzenia Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna obejmuje teren wyznaczony granicami, których opis stanowi załącznik do rozporządzenia. Z kolei z § 5 ust. 3 rozporządzenia wynika, że zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia, przepisy art. 25 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się odpowiednio (§ 5 ust. 4 rozporządzenia).

W tym miejscu należy dodatkowo wskazać na art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. W świetle tego przepisu podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielonej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. poniesienie przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych na terenie strefy w wysokości co najmniej równowartość określonej kwoty.
  2. przestrzeganie Regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.

Z treści tego przepisu wynika to, że w zezwoleniu określa się zakres prowadzonej działalności gospodarczej, a nie warunki zwolnienia od opodatkowania dochodów z tej działalności. Warunki zwolnienia od opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wynikają z powołanych powyżej przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63a i ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z literalnego brzmienia powołanych przepisów wynika, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielonej w formie tego zezwolenia, warunkiem podstawowym zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych jest, iż są to wyłącznie dochody:

  1. po pierwsze: z działalności gospodarczej,
  2. po drugie: w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu,
  3. po trzecie: z działalności prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej.



W sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność również poza terenem Strefy, wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej tego przedsiębiorcy prowadzonej wyłącznie na terenie strefy i to pod warunkiem wyodrębnienia jej pod względem organizacyjnym. Należy jednak dodać, że samo ?organizacyjne? wyodrębnienie takiej działalności prowadzonej w strefie nie wystarczy. Gdyż w celu określenia przychodów, kosztów, dochodów podlegających zwolnieniu na podstawie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy, istnieje konieczność odrębnego ich ujmowania w stosunku do przychodów, kosztów i dochodów uzyskanych w działalności prowadzonej przez podatnika poza strefą. Zatem w takim przypadku podatnik zobowiązany jest przy określaniu swojego dochodu podlegającego opodatkowaniu, poniesione koszty uzyskania przychodów, które dotyczą zarówno działalności prowadzonej w strefie, jak i poza strefą, statystycznie przypisać do obu tych źródeł przychodów. Konieczność ta wynika z treści art. 22 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którymi: ?Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Zasadę, o której mowa w ust. 3, stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania.?

Z powołanych przepisów wynika także, że na zwolnienie dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie mają wpływu zasady grupowań poszczególnych wyrobów określonych w klasyfikacjach statystycznych w sytuacji, gdy część działalności prowadzona jest poza terenem strefy ekonomicznej.

Wobec powyższego, gdy część działalności (montaż okien) odbywać się będzie poza terenem 'S.' S.A., to wolne od opodatkowania są jedynie te dochody, które dotyczą działalności prowadzonej w strefie, pod warunkiem, że zostaną spełnione inne wymogi, o których mowa wyżej.

Reasumując tut. Organ uznaje za nieprawidłowe stanowisko Pana w tej sprawie i orzeka jak w sentencji niniejszego postanowienia. Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.

Zgodnie z art. 14 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Według art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Według art. 169 Ordynacji podatkowej podatnik jest obowiązany do uiszczenia opłaty skarbowej na zażaleniu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika