- dotyczy poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaconej dywidendy.

- dotyczy poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaconej dywidendy.

Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Banku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącej obowiązku płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaconej dywidendy,

postanawia

uznać stanowisko Banku za nieprawidłowe

Porady prawne

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Bank wypłaca swoim Członkom posiadającym udziały członkowskie dywidendę w wysokości ustalonej przez Zebranie Przedstawicieli z tytułu udziału w zysku. Członkowie Banku są powiadamiani pisemnie o wysokości oprocentowania udziałów członkowskich i kwocie podatku z prośbą o zgłoszenie się do Banku w celu pobrania lub zadysponowania należnej kwoty.

W związku z powyższym, Bank zadał pytanie, w którym momencie powinien pobrać, jako płatnik i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych:

  1. czy w momencie postawienia przychodów do dyspozycji Członków Banku, t.j. jednorazowo po walnym zgromadzeniu od całej kwoty przeznaczonej do wypłaty na dywidendy,
  2. czy w momencie rzeczywistej wypłaty dywidendy po zgłoszeniu się Członka Banku po wypłatę?

Bank, jako płatnik pobiera w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat i przekazuje do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek Urzędu Skarbowego.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, uprzejmie wyjaśnia:

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 w/w ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, tj., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Przepisy ustaw podatkowych nie zawierają definicji użytego przez ustawodawcę w wyżej przywołanym przepisie określenia ?postawienie do dyspozycji? co oznacza konieczność interpretacji cytowanego wyrażenia w kontekście jego znaczenia nadanego definicją słownikową. Zgodnie z definicją ze Słownika języka polskiego pod redakcją prof. dr Mieczysława Szymczaka (PWN 1978) mieć coś do dyspozycji to ?mieć możność posługiwania się, rozporządzania czymś w danej chwili?.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Bank zapewnił swoim Członkom odbiór dywidendy, poprzez ich pisemne zawiadomienie i tym samym umożliwił im rozporządzanie należnym świadczeniem w sposób dowolny, zgodnie z ich wolą.

W przedmiotowej sprawie dywidendy należne Członkom Banku zostały postawione do ich dyspozycji w momencie wystosowania przez Bank zawiadomienia o możliwości odbioru pieniędzy, a zatem wówczas Bank powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, a nie w momencie wypłaty, co jest wtórnym działaniem.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Banku w niniejszej sprawie nie jest zgodne z w/w przepisami, stąd postanowiono jak na wstępie.

Stosownie do art. 14 b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14 b § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika