Pytanie podatnika dotyczy stosowania w roku 2003 i latach następnych, podwyższonych stawek amortyzacyjnych (...)

Pytanie podatnika dotyczy stosowania w roku 2003 i latach następnych, podwyższonych stawek amortyzacyjnych w przypadku, gdy zakład położony jest na terenie gminy o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym albo w gminie zagrożonej recesją i degradacją społeczną, na podatawie wykazu gmin według rozporządzenia na rok 2002.

Odpowiadając na zapytanie Spółki z dnia 25.03.2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczące możliwości stosowania w 2003 r. i nadal w 2004 r. podwyższonych stawek amortyzacyjnych przez podatników prowadzących działalność na terenie powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym albo zagrożonych strukturalną recesją i degradacją społeczną, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, w trybie art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia:

Z zapytania Spółki wynika, że Spółka ma, na tle zapisów art. 16k ust. 2 i 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.), wątpliwości związane z okresem obowiązywania ?rozporządzenia dotyczącego wykazu gmin na 2002 r.? (nie wskazując jednak o jakie rozporządzenie lub wykaz chodzi). Zdaniem Spółki zmiana rozporządzenia obowiązuje aż do odwołania, skoro do dnia dzisiejszego to nie nastąpiło, to ?przedsiębiorstwa działające na terenie gmin wymienionych w rozporządzeniu mogą stosować za rok 2002 oraz kolejne lata stawki amortyzacyjne podwyższone współczynnikiem nie wyższym niż 3,0?.

Prawo do stosowania preferencyjnego współczynnika w wysokości 3,0 przy dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych w 2003 i 2004 r. wynika z przepisu art. 16k ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Przepis ten stanowi, że w przypadku używania środków trwałych tj.:

  • maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych,
  • środków transportu z wyjątkiem samochodów osobowych, za które uważa się każdy samochód, który nie posiada homologacji producenta lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz którego dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg, w zakładzie, położonym na terenie gminy o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym albo w gminie zagrożonej recesją i degradacją społeczną, których wykaz na podstawie odrębnych przepisów ustala Rada Ministrów, dokonując obliczenia odpisów amortyzacyjnych zgodnie z zasadą określoną w art. 16k ust. 1, stawki podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych można podwyższyć przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 3,0 .

W myśl art. 16k ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli w trakcie roku podatkowego gmina zostanie wyłączona z wykazu gmin o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym albo gmin zagrożonych recesją i degradacją społeczną, podatnik może stosować do końca tego roku podwyższone stawki amortyzacyjne.

Jak wynika z powyższego aby móc stosować metodę amortyzacji, według wyżej opisanych zasad, Spółka musi spełnić następujące warunki:

  • mieć siedzibę na terenie gminy o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym albo w gminie zagrożonej recesją i degradacją społeczną,
  • używać wymienionych wcześniej środków trwałych w zakładzie położonym na terenie takiej gminy.



Gmina, na terenie której Spółka ma siedzibę, wymieniona jest w wykazie powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym. Wykaz ten stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2001 r., zmieniającego rozporządzenie z dnia 21 grudnia 1999 r. w sprawie określenia powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 151, poz. 1702). W treści wymienionego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2001 r. nie określono ram czasowych jego obowiązywania. W § 2 rozporządzenia wskazano, iż wchodzi ono w życie z dniem 1 stycznia 2002 roku. Skoro po 2002 r. rozporządzenie z dnia 21 grudnia 1999 r. w sprawie określenia powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. Nr 110, poz. 1264 z późn. zm.) nie zostało zmienione, w/w wykaz obowiązujący od 1 stycznia 2002 r. nadal obowiązuje.

Powiat (gmina) ta nie figurowała natomiast w wykazie powiatów (gmin) zagrożonych strukturalną recesją i degradacją społeczną, w których stosuje się szczególne instrumenty ekonomiczno-finansowe i inne preferencje. Wykaz taki stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 kwietnia 2002 r. w sprawie określenia powiatów (gmin) zagrożonych strukturalną recesją i degradacją społeczną, w których stosuje się szczególne instrumenty ekonomiczno - finansowe i inne preferencje (Dz. U. Nr 62, poz. 560).

Zgodnie z § 1 cytowanego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23.04.2002 r., w 2002 roku w powiatach (gminach) zagrożonych strukturalną recesją i degradacją społeczną, których wykaz stanowi załącznik do rozporządzenia, stosuje się instrumenty ekonomiczno-finansowe oraz preferencje przewidziane między innymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Wyraźnie więc określono ramy czasowe jego obowiązywania. Zatem nie można korzystać z podwyższonych wskaźników w zakresie naliczania amortyzacji z tego tytułu w 2003 i w 2004 roku.

Wobec powyższego, Spółka, ponieważ posiada siedzibę na terenie gminy ujętej w wykazie powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, to mogła stosować podwyższone wskaźniki w zakresie naliczania amortyzacji w 2003 roku i może nadal je stosować w 2004 roku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika