Podatnik podnosi, iż mając na uwadze treść art. 146 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (...)

Podatnik podnosi, iż mając na uwadze treść art. 146 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz ww. regulacji rozporządzenia, nie ulega wątpliwości, że GROMIX MS należy do grupy nawozów nieorganicznych. Wobec powyższego, zdaniem Spółki, wyrób ten powinien zostać zaklasyfikowany do pozycji 24.15.80 PKWiU, podlegający opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 3 %.

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 , poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży nawozów mineralnych do uprawy roślin. Jednym z oferowanych przez Podatnika produktów jest GROMIX MS, sprzedawany w postaci granulatu, w formie stabilnych chelatów EDTA, służący do nawożenia upraw w podłożach sztucznych i naturalnych. Substancja ta stanowi stałą mieszankę mikroskładników pokarmowych takich jak bor, miedź, żelazo, mangan, molibden oraz cynk. GROMIX MS jest stosowany jako środek uzupełniający w programach nawożenia. Celem jego stosowania jest zapewnienie prawidłowego wzrostu roślin.

Według posiadanej przez Podatnika wiedzy potwierdzonej posiadanymi certyfikatami oraz informacjami dotyczącymi zasad klasyfikacji z Urzędu Statystycznego, wyrób GROMIX MS należy do nawozów mineralnych, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu. Zgodnie z certyfikatami zgodności oznakowania identyfikacyjnego nawozu mineralnego nr 18/06 oraz nr 17/06 wydanymi przez Instytut Nawozów Sztucznych z siedzibą w Puławach wyrób GROMIX MS podlega pod symbol E.2.1. Również w oparciu o rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów, można stwierdzić, że wyrób GROMIX MS należy do nawozów.

Jak podnosi Podatnik, rozdział III ww. rozporządzenia dotyczy nawozów nieorganicznych z mikroskładnikami pokarmowymi. Art. 22 regulujący zakres rozdziału III przedmiotowego rozporządzenia stanowi, że niniejszy rozdział stosuje się do nawozów nieorganicznych z mikroskładnikami pokarmowymi, stałych lub płynnych, o minimalnej zawartości składników pokarmowych określonej w sekcjach E.1 i E.2.1 załącznika 1. Sekcja E.2.1 załącznika I do przywoływanego rozporządzenia określa minimalne zawartości mikroskładników pokarmowych, jako procent (m/m) nawozu, w odniesieniu do stałych lub płynnych mieszanek mikroskładników pokarmowych. W związku z tym, że wyrób GROMIX MS zawiera mikroskładniki pokarmowe w ilościach wyższych niż minimalne zakreślonych w ww. sekcji E.2.1., zdaniem Wnioskującej należy zakwalifikować go jako nawóz.

Podatnik jednocześnie podnosi, iż mając na uwadze treść art. 146 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz ww. regulacji rozporządzenia, nie ulega wątpliwości, że GROMIX MS należy do grupy nawozów nieorganicznych. Wobec powyższego, zdaniem Spółki, wyrób ten powinien zostać zaklasyfikowany do pozycji 24.15.80 PKWiU, podlegający opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 3 %.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości Jej stanowiska.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Organy podatkowe muszą jednak w świetle art. 15 ww. ustawy przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej. Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego.

Wobec powyższego, tutejszy organ podatkowy (jako niewłaściwy rzeczowo) nie weryfikował zasadności zaklasyfikowania wskazanego przez Spółkę towaru do PKWiU 24.15.80 ?nawozy gdzie indziej niesklasyfikowane z wyłączeniem związku azotu oraz nawozów naturalnych?. Odpowiedzialność w tym zakresie ciąży na Podatniku. Ponieważ jednak Wnioskująca podaje, iż towar, który zamierza sprzedawać jest mieszaniną zaklasyfikowaną do PKWiU 24.15.80, poniższa interpretacja opiera się zatem na wskazanej we wniosku klasyfikacji.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W poz. 57 zał. nr 6 do ww. ustawy podatkowej, zostały wymienione nawozy, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem związków azotu oraz nawozów naturalnych, nawozy wapniowe i wapniowo ? magnezowe, związki fosforowe do mieszanek paszowych ? PKWiU ex 24.15.80.

Biorąc pod uwagę wskazaną przez Podatnika klasyfikację, zgodnie z którą mieszanina mikroelementów GROMIX MS mieści się w grupowaniu PKWiU 24.15.80 stwierdzić należy, iż przy sprzedaży ww. produktu można zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 3%, ponieważ został on wymieniony w zał. nr 6 do przywoływanej ustawy.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika