Amortyzacja zniszczonego samochodu

Pytanie:

"W ewidencji środków trwałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą posiadam wprowadzony samochód osobowy, który amortyzuję. Amortyzację naliczam miesięcznie. W miesiącu lutym 2007 samochód brał udział w wypadku komunikacyjnym, w wyniku którego uległ zniszczeniu. Dochodzenie w dalszym ciągu trwa i nie otrzymałem żadnych dokumentów z firmy ubezpieczeniowej (samochód był ubezpieczony, a za sprawcę uznano drugiego uczestnika). Według niepotwierdzonych dokumentami informacji koszty naprawy samochodu przewyższają wartość samochodu i otrzymam 100% odszkodowania. Czy w świetle powyższego za miesiąc marzec 2007 i kwiecień 2007 powinienem naliczać amortyzację dla celów podatku dochodowego? W którym momencie powinienem samochód zdjąć z ewidencji środków trwałych?"

Odpowiedź prawnika: Amortyzacja zniszczonego samochodu

W przypadku zniszczenia pojazdu (środka trwałego) najpierw w miesiącu, w którym doszło do zdarzenia powodującego zniszczenie składnika majątku związanego z działalnością gospodarczą, należy zakończyć amortyzację, „zdjąć” samochód z ewidencji środków trwałych i odnotować jako koszt uzyskania przychodów wartość utraconego środka trwałego wynikającą z ewidencji środków trwałych, pomniejszoną o sumę dokonanych od niego odpisów amortyzacyjnych, a następnie w momencie otrzymania odszkodowania kwotę wypłaconą przez firmę ubezpieczeniową należy zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej (tak: I. Lewandowska, Skradzione samochody, zniszczone towary, „Rzeczpospolita” z 22 września 2005 r.).


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika