Sześciolatki w szkole: krótsze lekcje i więcej zabawy
Czas zajęć dostosowany do możliwości sześciolatków, osoba wspierająca nauczyciela, wymagane efekty kształcenia dopiero po III klasie, określenie zadań świetlicy oraz dodatkowe uprawnienia dla rodziców - to niektóre propozycje minister Joanny Kluzik-Rostkowskiej. Uzupełnią one już obowiązujące prawo stworzone z myślą o sześciolatkach w szkole.
Niektórzy rodzice wciąż obawiają się o gotowość szkół do przyjęcia sześciolatków i organizację lekcji. Proponowane rozwiązania pozwolą lepiej przygotować szkołę do potrzeb młodszych dzieci. Będzie to możliwe dzięki:
- dostosowaniu czasu zajęć do możliwości sześciolatków, niezależnie od szkolnych dzwonków,
- zatrudnianiu osób wspierających nauczycieli w opiece nad uczniami (np. w świetlicy),
- kontynuacji szkolenia nauczycieli klas I-III do pracy z sześciolatkami,
- szkoleniom nauczycieli klas IV do pracy z młodszymi uczniami, aby potrafili zapewnić im łagodne przejście do nauczania przedmiotowego,
- określeniu wymaganych efektów kształcenia dopiero po III klasie.
Decyduje rodzic
- To rodzic wie, co jest najlepsze dla jego dziecka. Dlatego wprowadzimy mechanizmy pozwalające rodzicom decydować o edukacji sześciolatka w sytuacji, gdy nie będzie on gotowy pójść do szkoły lub będzie miał trudności w pierwszej klasie - powiedziała minister Joanna Kluzik-Rostkowska.
Rodzice otrzymają prawo do:
- podejmowania decyzji o odroczeniu edukacji szkolnej sześciolatka, po uzyskaniu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- złożenia wniosku o powrót pierwszoklasisty do „zerówki",
- złożenia wniosku o edukację domową w dowolnym momencie roku szkolnego.
Prawa sześciolatka w szkole
Już dziś sześciolatki mają prawa, które muszą być przestrzegane w każdej szkole. Oto niektóre z nich:
- wyodrębnione miejsce do zabawy,
- miejsce na podręczniki i przybory szkolne,
- indywidualne podejście do potrzeb sześciolatka,
- wsparcie psychologiczno-pedagogiczne,
- dodatkowe zajęcia po lekcjach,
- opieka świetlicowej w grupach do 25 uczniów.
(premier.gov.pl)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?