Więcej na świadczenia opieki zdrowotnej

W związku z dobrą sytuacją finansową budżetu państwa wydatki na ochronę zdrowia w 2017 roku zostały zwiększone. Ponadto wkrótce wejdzie w życie ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu stworzenie ram prawnych umożliwiających realizację programów pilotażowych w zakresie organizacji i finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, pozwalające sprawdzić w praktyce, czy proponowane zmiany w systemie ochrony zdrowia są skuteczne w zakresie organizacji, wykonania lub sposobu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.

Większe środki na ochronę zdrowia!

W związku z dobrą sytuacją finansową budżetu państwa wydatki na ochronę zdrowia w 2017 roku zostały zwiększone ponad środki zaplanowane pierwotnie w ustawie budżetowej.

Na co zostały przeznaczone dodatkowe środki

Dodatkowe środki zostały przeznaczone na realizację następujących zadań:

  • zakup sprzętu w zakresie onkologii, pediatrii i chirurgii dla podmiotów leczniczych oraz centrów onkologii, a także na zakup sprzętu i aparatury dla oddziałów neonatologii III poziomu referencyjnego – 123,8 mln zł;
  • zakup 16 dentobusów, w których będą udzielane świadczenia zdrowotne z zakresu leczenia stomatologicznego –  24 mln zł;
  • doposażenie gabinetów profilaktyki zdrowotnej w ok. 20 tys. szkół – 134 mln zł;
  • zakup aparatury i sprzętu dla szpitali ogólnych i klinicznych, instytutów badawczych, regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa oraz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – ok. 430 mln zł;
  • zakup leków na leczenie hemofilii oraz szczepionek do obowiązkowych szczepień ochronnych – 116 mln zł;
  • realizacja Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego POLKARD – 74 mln zł;
  • realizacja Programu w 2017 roku „Za życiem” – 9 mln zł;
  • realizacja podwyżek z wynikających z ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych (Dz.U. poz. 1473) – 25 mln zł. 

Ponadto we wrześniu br. Minister Zdrowia uruchomilił środki w wysokości 764 mln zł, z czego:

  • ok. 364 mln zł – na dodatkowe świadczenia dla Narodowego Funduszu Zdrowia w celu zmniejszenia kolejek w takich priorytetowych dziedzinach, jak:
    • operacje usunięcia zaćmy,
    • operacje wszczepienia endoprotezy stawu kolanowego lub biodrowego,
    • wykonanie diagnostyki obrazowej w zakresie tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego,
    • leczenie przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby typu C;
  • ok. 400 mln zł – na zwiększenie w III kwartale tego roku finansowania świadczeń udzielanych w specjalistycznych oddziałach dziecięcych, w oddziałach anestezjologii i intensywnej terapii (OAiT) oraz „nielimitowanych” świadczeń diagnostyki onkologicznej lub leczenia onkologicznego udzielanych na podstawie karty DILO. 

W ramach dodatkowych środków resort planuje sfinansować spłatę znacznej części nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych przez świadczeniodawców w latach ubiegłych i w roku bieżącym. W związku z tym resort zdrowia uruchomilił dodatkowe środki:

  • w wysokości 572 mln zł z funduszu zapasowego NFZ,
  • w wysokości do 1 mld zł z budżetu państwa jako dotacja dla NFZ z przeznaczeniem na spłatę nadwykonań i świadczeń wysokospecjalistycznych.

Środki te pozwolą na sfinansowanie znacznej części nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych przez świadczeniodawców w latach ubiegłych i w roku bieżącym.  Pozostałe roszczenia będą pokrywane z ww. środków z funduszu zapasowego.

Zwiększone środki przyznane z budżetu umożliwią również sfinansowanie przez NFZ nadwykonań w ramach świadczeń wysokospecjalistycznych, które dotyczą głównie procedur przeszczepowych oraz kardiologicznych i kardiochirurgicznych udzielanych w trybie ratującym życie.

O ile w sumie zwioększono środki na zdrowie?

Łącznie wydatki na ochronę zdrowia zostały zwiększone o 3.272.000.000 zł.

Porady prawne

Co przeiduje rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017?

Na podstawie znowelizowanej ustawy tzw. okołobudżetowej na 2017 r.:

  • Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł otrzymać z budżetu państwa dotację na finansowanie świadczeń gwarantowanych, w tym świadczeń wysokospecjalistycznych (udzielonych ponad kwoty zobowiązań wynikających z zawartych umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej wobec poszczególnych świadczeniodawców w danym zakresie) – do 1 mld zł;
  • minister finansów i rozwoju będzie mógł przekazać środki z budżetu państwa (w formie dotacji celowej) do Funduszu Reprywatyzacji na realizację ustawowych zadań w obszarze gospodarki morskiej – do 200 mln zł;
  • minister budownictwa i infrastruktury będzie mógł przekazać z budżetu państwa dodatkowe środki (ponad kwotę określoną w ustawie budżetowej na 2017 r.) na Fundusz Termomodernizacji i Remontów – do wysokości 180 mln zł;
  • minister rozwoju i finansów będzie mógł przekazać środki z budżetu państwa (w  formie dotacji celowej) do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pomoc finansową dla producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w uprawach rolnych, lasach lub budynkach służących do prowadzenia działalności rolniczej, spowodowane wystąpieniem w sierpniu 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradobicia – do wysokości 100 mln zł;
  • minister finansów i rozwoju będzie mógł przeznaczyć dodatkowe środki na zakup nieruchomości dla Centralnego Biura Antykorupcyjnego – do wysokości 79 mln zł.

Wszystkie zadania zostaną sfinansowane z oszczędności w rezerwach celowych budżetu państwa.

Znowelizowana ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dacie ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw

Nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych umożliwia przeprowadzanie programów pilotażowych w zakresie organizacji i finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, które pozwolą sprawdzić w praktyce czy proponowane zmiany w systemie ochrony zdrowia są skuteczne. Zmiany dotyczą też programów zdrowotnych. Dziś każdy program samorządowy musi być oceniany przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.

Co przewidziano? 

Celem ustawy z dnia 29 września 2017 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw jest przede wszystkim stworzenie ram prawnych umożliwiających przeprowadzenie programów pilotażowych, mających za zadanie sprawdzenie planowanych, nowych systemowych rozwiązań w zakresie organizacji, realizacji lub sposobu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.

Z uwagi na powyższe, nowelizacja zdefiniowała pojęcie programu pilotażowego, jako zespołu zaplanowanych działań z zakresu opieki zdrowotnej o charakterze testowym, dotyczących nowych warunków organizacji, realizacji lub nowego sposobu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, poprzedzających wdrożenie rozwiązań systemowych. Minister właściwy do spraw zdrowia został wskazany jako podmiot zobowiązany do opracowania i ustalenia programu pilotażowego (w drodze rozporządzenia), a następnie jego nadzorowania i kontrolowania, a Narodowy Fundusz Zdrowia – do wdrażania, finansowania, monitorowania i ewaluacji programu.

Ponadto, nowelizacja dąży do uproszczenia i doprecyzowania procedur postępowania w trakcie opracowywania, opiniowania, wdrażania i realizacji programów polityki zdrowotnej, a także zapewnienia standaryzacji podejmowanych działań. Ministrowi właściwemu do spraw zdrowia umożliwiono monitorowanie programów zdrowotnych, programów polityki zdrowotnej i programów wieloletnich. Zniesiono także ograniczenia dostępności do korzystania z leczenia uzależnień grupom pacjentów cierpiącym na zaburzenia obarczone negatywną oceną społeczną.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Ustawa wejdzie w życie, co do zasady, po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. 30 listopada br. W drodze wyjątku, przepisy dopuszczające przekazywanie przez Narodowy Fundusz Zdrowia środków na dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego, które obejmują tylko świadczenia gwarantowane, oraz zwolnienie Narodowego Funduszu Zdrowia z obowiązku przeznaczania co najmniej 1,5% kosztów świadczeń opieki zdrowotnej na promocję i profilaktykę chorób, wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Irena 2019-11-25 13:46:09

    Mnie będą operować w trumnie ponieważ mam 70 lat a zabieg za dwa lata. Gratuluje że są pieniądze na podwyżki dla lekarzy i wyposażenie szpitali a my biedni emeryci mamy umierać a nie dopominać się o jakieś operacje. Po co maja płaciĆ nam te głodowe emerytury ? Ja mam 800 zł. to jest szok bo dostanę w przyszłym roku 20 zł. Poszaleje sobie jak dożyję.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika