OC wprowadzającego sprzęt elektryczny i elektroniczny

Kogo i czego dotyczą nowe przepisy?

Zgodnie z obowiązującą ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, wprowadzający sprzęt w przypadku: 

  1. niezawarcia umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, 

  2. wygaśnięcia lub rozwiązania umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, 

  3. otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego 

- jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego na dany rok kalendarzowy, przeznaczonego na sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, powstałego z tego samego rodzaju sprzętu, określonego w załączniku nr 1 do tej ustawy, który został przez niego wprowadzony. Wysokość takiego zabezpieczenia finansowego oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej dotyczącej recyklingu zużytego sprzętu oraz masy sprzętu.

Porady prawne

Wspomniane zabezpieczenie finansowe może mieć formę: 

  • depozytu wpłacanego na odrębny rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; 

  • umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wprowadzającego sprzęt za niewykonanie obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu oraz złożenia polisy lub innego dokumentu potwierdzającego zawarcie tej umowy do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; 

  • gwarancji bankowej złożonej do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 

Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej albo gwarancja bankowa, o których mowa wyżej, powinny stwierdzać, że w razie niewykonywania obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu zakład ubezpieczeń albo bank ureguluje zobowiązania na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W przypadku wnoszenia zabezpieczenia finansowego w formie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub gwarancji bankowej gwarantem może być wyłącznie instytucja finansowa upoważniona do gwarantowania długu celnego. 

Należy przy tym wyjaśnić, iż pod pojęciem "sprzętu" rozumie się urządzenia, których prawidłowe działanie jest uzależnione od dopływu prądu elektrycznego lub od obecności pól elektromagnetycznych, oraz mogące służyć do wytwarzania, przesyłu lub pomiaru prądu elektrycznego lub pól elektromagnetycznych i zaprojektowane do użytku przy napięciu elektrycznym nieprzekraczającym 1 000 V dla prądu zmiennego oraz 1 500 V dla prądu stałego, zaliczone do grup sprzętu określonych w załączniku nr 1 do ww. ustawy. Natomiast "wprowadzającym sprzęt" jest przedsiębiorca, który: 

  • produkuje i sprzedaje pod własnym oznaczeniem sprzęt, 

  • sprzedaje pod własnym oznaczeniem sprzęt wyprodukowany przez innego przedsiębiorcę, 

  • prowadzi działalność związaną z importem lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem sprzętu. 

5 kwietnia 2006 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 marca 2006 r. w sprawie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wprowadzającego sprzęt za niewykonanie obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Rozporządzenie to określa szczegółowy zakres ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wprowadzającego sprzęt za niewykonanie obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz termin powstania obowiązku ubezpieczenia.

Jakie szkody obejmuje ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej wprowadzającego sprzęt?

Takim ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna wprowadzającego sprzęt za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, wyrządzone w związku z niewykonaniem przez niego ww. obowiązków

Ubezpieczenie OC nie obejmuje natomiast szkód: 

  1. wyrządzonych przez ubezpieczonego po wykreśleniu z rejestru wprowadzających sprzęt, chyba że szkoda jest następstwem wykonywania działalności przed takim wykreśleniem;

  2. polegających na zapłacie kar umownych; 

  3. powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek oraz aktów terroru. 

Ubezpieczenie OC obejmuje wszystkie szkody w powołanym wcześniej zakresie, z wyjątkiem wypunktowanych powyżej, bez możliwości umownego ograniczenia wypłaty odszkodowań przez zakład ubezpieczeń

Kiedy powstaje obowiązek takiego ubezpieczenia OC?

Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje:

  1. w dniu, w którym wprowadzający sprzęt nie zawarł umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

  • w dniu, w którym wygasła lub uległa rozwiązaniu umowa z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, lub 

  • w dniu, w którym nastąpiło otwarcie likwidacji lub ogłoszenie upadłości organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. 

  • Podstawa prawna:

    • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 marca 2006 r. w sprawie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wprowadzającego sprzęt za niewykonanie obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (Dz. U. 2006 r., Nr 46, poz. 332);

    • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. 2005 r., Nr 180, poz. 1495)


    A.J.
    Zespół e-prawnik.pl

    Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

    Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


    Masz inne pytanie do prawnika?

     

    Komentarze

      Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika