Postępowanie administracyjne

Postępowanie administracyjne

Publiczne zawiadomienie o decyzjach i innych czynnościach organu

Uproszczenie zasad zawiadamiania w postępowa­niach ze znaczną liczbą stron

Dawniej, zgodnie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego (K.p.a.), strony mogły być zawiadamiane o decy­zjach i innych czynnościach organów administracji przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, gdy przepis szczególny tak stanowił. Organ mógł zatem zrezygnować z indywidualnego powiadamiania każdej strony postępowania i korzystać z tej uproszczonej formy (czyli mógł na przykład wywiesić ogłosze­nie w swojej siedzibie, powiadomić przez sołtysa bądź poprzez lokalną prasę) jedynie w przypadku, gdy przepis odrębnej ustawy do tego upoważniał.

Przykład:

W postępowaniach administracyjnych dotyczących zespołów bu­dowlanych oraz terenów, na których znajduje się znaczna ilość zabytków archeologicznych, strony tych postępowań mogą być zawiadamiane o decy­zjach i innych czynnościach ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub wojewódzkiego konserwatora zabytków przez obwieszczenie bądź w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości spo­sób publicznego ogłaszania (wg art. 94 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).

Od 1 czerwca 2017 r. możliwe jest stosowanie tej uproszczonej proce­dury zawiadamiania o decyzjach i innych czynnościach organu w każdym postępowaniu (bez względu na jego przedmiot), o ile bierze w nim udział więcej niż 20 stron. Organ, żeby skorzystać z tego sposobu zawia­damiania, nie potrzebuje już upoważnienia w przepisie szczegól­nym. Jest to rozwiązanie, które powinno usprawnić przebieg postępowań z udziałem znacznej liczby podmiotów.

Zawiadomienie będzie traktowane jako dokonane po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, ogłoszenie czy udostępnieniew Biuletynie Informacji Publicznej (dzień ten organ winien wskazać w treści tego obwieszczenia, ogłoszenia, bądź też pisma udostępnionegow BIP-ie).

Obowiązek uprzedzenia - nie zawsze

Takie zawiadomienie publiczne jest jednak skuteczne wyłącz­nie w razie, gdy organ uprzedził o tym strony (pismem), wskazując, z jakiej formy zawiadamiania będzie korzystał (ten obowiązek organu może wyłączać przepis szczególny). Jeśli więc w przepisach szczególnych istnieje podstawa do zastosowania formy zawiadamiania, o której mowa w art. 49 § 1 K.p.a., i jednocześnie w postępowaniu bierze udział więcej niż 20 stron, to organ nie jest zobowiązany do uprzedzenia na piśmie o zamiarze skorzystania z formy publicznego zawiadamiania (o ile nie nakłada takiego obowiązku dany przepis szczególny). To pismo jest związane z przypadkami, gdy podstawą do zastosowania publicznego zawiadomienia jest sam fakt, że w postępowaniu bierze udział więcej niż 20 stron.

Organ, uprzedzając strony (pismem), że będzie korzystał z uproszczonej formy zawiadomienia, powinien wskazać konkretny sposób zawiadomienia (środek), jaki będzie stosował.

Co to znaczy dla strony?

Jeżeli strona zostanie zawiadomiona w uproszczonej formie o decyzji lub postanowieniu, które podlega zaskarżeniu, to może zażądać udostępnienia odpisu tej decyzji czy postanowienia – powinna złożyć w tym celu wniosek i wskazać w nim, w jaki sposób i w jakiej formie organ ma udostępnić jej odpis (przykładowo przesłanie na podany adres e-mail).

Jeśli organ nie będzie w stanie, np. z przyczyn technicznych, udostępnić jej odpisu decyzji bądź postanowienia we wskazanej przez nią formie, to powiadomi ją o przyczynach takiego stanu rzeczy i wskaże jej, w jakiej formie odpis może być udostępniony niezwłocznie.

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 23, z późn. zm.).

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE: