116 000 - telefon w sprawie zaginionego dziecka już działa!

W dniu 5 marca w Ogrodach Innowacji, w siedzibie Telekomunikacji Polskiej w Warszawie odbyła się konferencja prasowa dotyczącą uruchomienia usługi: „116 000 - telefonu w sprawie zaginionego dziecka". W konferencji uczestniczyli: Pani Anna Streżyńska - Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Pan Witold Drożdż - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Pan Maciej Witucki - Prezes Zarządu Telekomunikacji Polskiej oraz Pan Wojciech Tochman - szef Fundacji ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych.

Realizatorem usługi numeru 116 000 jest ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, operatorem linii, sponsorem a także partnerem technologicznym jest Telekomunikacja Polska, natomiast ze strony rządowej partnerami są MSWiA, UKE, KGP.

Porady prawne

Pan Witold Drożdż - Podsekretarz Stanu w MSWiA dziękując realizatorom inicjatywy za podjęcie działań umożliwiających funkcjonowanie numeru 116 000 w Polsce zwrócił również uwagę na znaczenie istnienia numeru 116 000 w innych krajach Unii Europejskiej. Z uwagi na fakt, że zaginięcia mają niekiedy charakter transgraniczny, ważne jest aby telefon w sprawie zaginionego dziecka funkcjonował na terenie całej Unii Europejskiej.

Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej w całej Unii powinien zostać uruchomiony bezpłatny telefon 116 000 w sprawie zaginionego dziecka. Polska jest szóstym krajem członkowskim Unii Europejskiej, który zgodnie z dyrektywami UE wprowadził numer 116 000 na swoim obszarze.

Numer 116 000 - telefon w sprawie zaginionego dziecka skierowany jest do rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w poszukiwaniach i odnalezieniu zaginionych dzieci. Pod numerem 116 000 pracują specjaliści fundacji ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych: psychologowie, policjanci, tłumacze, prawnicy, pracownicy socjalni, dziennikarze.

Specjaliści do spraw poszukiwań poszukują zaginionych dzieci, zbierają i analizują sygnały od informatorów, weryfikują je i - w razie uzasadnionej konieczności przekazują policji.
W poszukiwania włączane są media, organizacje pozarządowe oraz inne służby na terenie całego kraju i - w razie potrzeby - na całym świecie. Numer 116 000 - telefon w sprawie zaginionego dziecka jest bezpłatny, działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pod numer 116 000 można się dodzwonić z całego kraju, z każdej komórki i z każdego telefonu stacjonarnego.

Według policyjnych statystyk każdego roku odnotowuje się blisko 15 tysięcy zaginięć osób, wśród nich 30 % to zaginięcia dzieci i młodzieży. Większość z nich wraca do domu cała i zdrowa, ale niestety niektóre nie odnajdują się nigdy. Najliczniejszą grupę stanowią dzieci w wieku 14 - 17 lat. Są to głównie celowe ucieczki z domów, których powodem mogą być grożące im niebezpieczeństwo, upokorzenie, brak zainteresowania ze strony rodziców jak również nadopiekuńczość, a także bieda, molestowanie psychiczne, seksualne, kłopoty w szkole. W ciągu pierwszych 14 dni po zaginięciu większość osób zostaje odnaleziona natomiast 95 proc. dzieci w ciągu pierwszych 7 dni z powrotem trafia do swoich domów. 

Źródło: www.mswia.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika