Bezpieczeństwo produktów jest najważniejsze

Unia Europejska chroni konsumentów przed niebezpiecznymi produktami.

Wszyscy jesteśmy konsumentami. Za każdym razem, gdy kupujemy jakiś produkt - zarówno w sklepie, jak i w Internecie - chronią nas przepisy unijne, które gwarantują, że oferowane produkty spełniają normy w zakresie bezpieczeństwa i warunków produkcji. 

Aby zagwarantować bezpieczeństwo produktów, Komisja stworzyła wspólnotowy system szybkiego informowania (RAPEX) English. Obejmuje on wszystkie niebezpieczne produkty konsumpcyjne z wyjątkiem żywności, produktów farmaceutycznych i wyrobów medycznych. Jeżeli dany produkt zostanie uznany za niebezpieczny, RAPEX szybko informuje o tym 30 krajów uczestniczących w systemie, tak aby dystrybucja produktu mogła zostać wstrzymana lub ograniczona.

Porady prawne

Liczba niebezpiecznych produktów wycofanych z rynku wzrosła o 16 proc. w 2008 r. w stosunku do roku poprzedniego. Ponad połowa zgłoszeń dotyczyła zabawek, urządzeń elektrycznych i pojazdów mechanicznych.

Odsetek potencjalnie niebezpiecznych produktów pochodzących z Chin wzrósł z 52 do 59 proc. Jest to skutek wzrostu importu z Chin, lepszej współpracy UE-Chiny w zakresie bezpieczeństwa produktów oraz wzmożonej czujności krajów UE w odniesieniu do produktów chińskich.

W 2009 r. RAPEX będzie starał się zagwarantować, żeby kraje członkowskie w dalszym ciągu inwestowały w prawa konsumentów. Ze względu na kryzys gospodarczy i kurczące się środki nie będzie to łatwe zadanie.

Równocześnie stale coraz więcej ludzi robi zakupy w Internecie. W latach 2006-2008 odsetek konsumentów, którzy kupili co najmniej jeden artykuł przez Internet wzrósł z 27 do 33 proc. Jednak ze względów językowych, praktycznych oraz zaufania większość kupujących wybiera firmy mające siedzibę w ich kraju zamieszkania. Jedynie 7 proc. konsumentów robi zakupy internetowe za granicą.

W celu przeanalizowania kwestii pojawiających się w erze Internetu Komisja zorganizowała niedawno szczyt konsumencki English poświęcony głównie zaufaniu konsumentów do zakupów on-line i zmianom potrzebnym w celu dalszego rozwoju handlu trangranicznego. Aby zwiększyć zaufanie konsumentów w odniesieniu do zakupów on-line, trzeba rozwiać ich obawy co do płatności przez Internet, dostaw, reklamacji, ważności gwarancji, obsługi posprzedażowej oraz kwestii ochrony prywatności.

Wiecej na temat praw konsumentów  

Źródło: Komisja Europejska - http://ec.europa.eu


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika