Europa bliżej obywateli
Rozpoczyna działalność druga generacja sieci informacyjnej Europe Direct. W całej Unii Europejskiej liczy blisko 500 ośrodków, z czego w Polsce aż 27.
Sieć informacyjna Europe Direct jest jednym z podstawowych narzędzi, którymi dysponuje Komisja Europejska, aby komunikować się z obywatelami na poziomie lokalnym i regionalnym, a także aby zachęcać ich do udziału w debacie na temat wspólnej Europy.
Czy orkiestra dęta może dostać unijne wsparcie? Czy wyjeżdżając do innego kraju UE trzeba jeszcze zabierać ze sobą paszport? Jak zdobyć staż w Komisji Europejskiej? - m.in. na takie pytania odpowiadają często konsultanci punktów informacyjnych.
Na miejscu można z reguły skorzystać z komputera z dostępem do Internetu i zaopatrzyć się w publikacje. Punkty informacyjne Europe Direct organizują debaty, szkolenia, konkursy i lekcje europejskie dla młodzieży. Zapewniają także instytucjom UE informację zwrotną na temat potrzeb i oczekiwań obywateli
Komisja Europejska finansuje te działania wspólnie z podmiotami, które prowadzą ośrodki Europe Direct. Są wśród nich lokalne, regionalne i krajowe organy publiczne, organizacje pozarządowe i uczelnie.
27 aktywnych punktów Europe Direct, do których można przyjść lub napisać, to bezcenna możliwość zdobywania informacji o Unii Europejskiej - ocenia Róża Thun, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Zachęca do korzystania z nich zwłaszcza teraz, w roku wyborów do Parlamentu Europejskiego.
Dyrekcja Generalna ds. komunikacji społecznej uruchomiła pierwsza generację punktów informacyjnych Europe Direct w 2005. Jej mandat trwał cztery lata, do końca 2008 roku. Dlatego w lipcu ubiegłego roku ogłoszono zaproszenie do składania wniosków o dotację na prowadzenie punktów informacyjnych w latach 2009-2012. Pozwoliło ono zwiększyć liczbę ośrodków Europe Direct w skali całej UE do blisko 500. 120 spośród nich to zupełnie nowe punkty informacyjne.
Zaproszenie do składania wniosków cieszyło się w Polsce dużym zainteresowaniem - Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, które zajmowało się ich oceną, otrzymało 90 aplikacji, co stanowiło jeden z najwyższych wyników w państwach członkowskich i znaczący wzrost w porównaniu z poprzednią edycją (55 aplikacji w 2005 roku).
Dzięki temu można było znacząco rozbudować sieć informacyjną Europe Direct w Polsce. Liczy ona obecnie 27 ośrodków (poprzednio 19), obecnych we wszystkich województwach z wyjątkiem świętokrzyskiego. W tej liczbie, 11 punktów informacyjnych kontynuuje działalność, a 16 to zupełnie nowe ośrodki.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Źródło: Komisja Europejska - http://ec.europa.eu
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?