Co nowego w instytutach i społecznej aktywności?
Co przewiduje ustawa z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie WolnoÅ›ci – Centrum Rozwoju SpoÅ‚eczeÅ„stwa Obywatelskiego?
Celem nowelizacji jest podniesienie maksymalnego limitu wydatków budżetu paÅ„stwa, bÄ™dÄ…cych skutkiem finansowania ustawy o Narodowym Instytucie WolnoÅ›ci – Centrum Rozwoju SpoÅ‚eczeÅ„stwa Obywatelskiego. Ma ona sÅ‚użyć zapewnieniu Å›rodków finansowania na zmiany systemowe oraz zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania realizowane przez Instytut WolnoÅ›ci, poczÄ…wszy od 2018 r. oraz Å›rodków na adaptacjÄ™ budynku pod siedzibÄ™ Instytutu.
Ustawa określa limit wydatków z budżetu państwa w latach 2017-2026 na poziomie 387 380 000 zł, z podziałem na kolejne lata:
- 2017 – 1 580 000 zÅ‚;
- 2018 – 39 400 000 zÅ‚;
- 2019 – 60 800 000 zÅ‚;
- 2020 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2021 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2022 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2023 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2024 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2025 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2026 – 40 800 000 zÅ‚.
W uzasadnieniu do projektu ustawy, zwiÄ™kszenie wydatków przeznaczonych na dziaÅ‚anie Narodowego Instytutu WolnoÅ›ci motywowane jest m.in. finansowaniem projektów programów rzÄ…dowych (projekty programów wspierania rozwoju spoÅ‚eczeÅ„stwa obywatelskiego w rozumieniu art. 23 ust. 1 ustawy): Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich „PRO”, Programu Rozwoju Harcerstwa, Programu Rozwoju Wolontariatu „Korpus SolidarnoÅ›ci” oraz przygotowywanego Programu Wsparcia Uniwersytetów Ludowych.
Nowelizacja weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 20 lipca br..
Zob. też: Nowa instytucja będzie wspierać zorganizowaną aktywność obywateli
Co przewiduje ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o Polskim Instytucie Ekonomicznym?
Nowelizacja ma na celu utworzenie Instytutu naukowo–badawczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w miejsce Instytutu BadaÅ„ Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – PaÅ„stwowego Instytutu Badawczego.
Tak wiÄ™c ustawa zakÅ‚ada likwidacjÄ™ Instytutu BadaÅ„ Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – PaÅ„stwowego Instytutu Badawczego, a w jego miejsce powoÅ‚uje Polski Instytut Ekonomiczny. BÄ™dzie on paÅ„stwowÄ… jednostkÄ… organizacyjnÄ… posiadajÄ…cÄ… osobowość prawnÄ… nadzorowanÄ… przez Prezesa Rady Ministrów. DziaÅ‚alność Instytutu ma siÄ™ koncentrować na ekonomicznych aspektach rozwoju Polski.
Działalność Instytutu będzie wykorzystana do realizacji celów strategicznych istotnych z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i społecznego kraju. Misją Instytutu będzie rozwój polskich badań naukowych i ich popularyzacja zarówno w kraju, jak i zagranicą.
Ustawa określa organizację i zadania Instytutu. Do zadań Instytutu zgodnie z przedmiotową regulacją będzie należało:
- inspirowanie, organizowanie i prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk ekonomicznych i społecznych oraz przekazywanie ich wyników organom władzy publicznej;
- przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych;
- współpraca z polskimi i zagranicznymi instytucjami, ośrodkami nauki i osobami fizycznymi oraz promocja polskiej myśli analitycznej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
- współpraca z jednostkami akademickimi i naukowymi, w tym zagranicznymi, w realizacji badań naukowych z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych, na podstawie porozumień w celu pozyskiwania funduszy z realizacji badań, w tym z ich komercjalizacji;
- gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej oraz organizowanie szkoleń w zakresie nauk ekonomicznych i społecznych;
- organizowanie seminariów i konferencji w celu prezentowania wyników badań z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych;
- upowszechnianie wiedzy o stanie i tendencjach zmian sytuacji gospodarczej oraz rozwoju stosunków gospodarczych.
Nadzór nad Instytutem będzie sprawował Prezes Rady Ministrów. Organami Instytutu będą: Dyrektor Instytutu i Rada Instytutu.
Dyrektora Instytutu będzie powoływał i odwoływał Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw gospodarki oraz Rady Instytutu.
Rada Instytutu ma składać się z siedmiu członków powoływanych przez Prezesa Rady Ministrów. W skład Rady Instytutu będą wchodzili:
- przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów;
- przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki;
- pięć osób powoływanych na okres kadencji (trwającej 4 lata).
Gospodarka finansowa Instytutu będzie prowadzona w oparciu o coroczną dotację podmiotową z budżetu państwa przeznaczoną na pokrycie bieżących kosztów działalności Instytutu oraz w oparciu o:
- dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na realizację zadań Instytutu oraz współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- środki finansowe pochodzące z funduszy Unii Europejskiej;
- przychody z tytułu krajowych i międzynarodowych projektów i programów badawczych;
- przychody z tytułu działalności gospodarczej;
- odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Instytutu, chyba że przepisy odrębne lub umowa, na podstawie której Instytut otrzymał środki, stanowią inaczej;
- zapisy, spadki i darowizny,
- przychody z innych tytułów.
Ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. 22 września br.
Co przewiduje ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o Instytucie Solidarności i Męstwa oraz niektórych innych ustaw?
Nowelizacja zakÅ‚ada m.in.: likwidacjÄ™ paÅ„stwowej instytucji kultury OÅ›rodka BadaÅ„ nad Totalitaryzmami imienia Witolda Pileckiego oraz zmienia nazwÄ™ Instytutu SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa na „Instytut SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa imienia Witolda Pileckiego". Ponadto w ustawie uszczegółowiono cele dziaÅ‚alnoÅ›ci Instytutu i wskazano że współpracuje on z IPN.
Celem nowelizacji jest rozszerzenie zakresu działania Instytutu Solidarności i Męstwa o zadania, które dotychczas były realizowane przez Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami im. Witolda Pileckiego. Ustawa umieszcza Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami im. Witolda Pileckiego w strukturze Instytutu Solidarności i Męstwa, nadając Instytutowi imię Witolda Pileckiego. Nowe zadania Instytutu Solidarności i Męstwa dotyczą w szczególności:
- prowadzenia badań w zakresie nauk historycznych oraz badań interdyscyplinarnych z wykorzystaniem narzędzi pokrewnych nauk humanistycznych i społecznych, a w szczególności badanie, dokumentowanie i poszerzanie wiedzy na temat totalitaryzmów oraz zbrodni nazistowskich i komunistycznych w XX wieku;
- gromadzenia, opracowywania i udostępniania relacji ofiar i świadków zbrodni totalitarnych oraz popularyzowanie wiedzy na ten temat.
Instytut SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa bÄ™dzie współpracowaÅ‚ z Instytutem PamiÄ™ci Narodowej – KomisjÄ… Åšcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
Ustawa wprowadza ponadto zmiany, stanowiące konsekwencje połączenia dotychczas odrębnych podmiotów w zakresie organizacji i finansowania, a także zawiera przepisy modyfikujące zasady wykorzystania w kolejnych latach obrotowych dotacji dla Instytutu Solidarności i Męstwa, przyznanej w roku 2017.
Nowelizacja uzupełnia strukturę Instytutu o Radę Naukową, do której będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. z 2018 r. poz. 736), z wyjątkiem przepisów dotyczących uchwalania statutu Instytutu oraz opiniowania rocznego planu finansowego Instytutu.
Wskazaną nowelizacją zmienia się także trzy inne ustawy: ustawę z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach, ustawę z dnia 15 grudnia 2016 r. o ustanowieniu Krzyża Wschodniego i ustawę z dnia 7 kwietnia 2017 r. o ustanowieniu Krzyża Zachodniego, dostosowując ich przepisy do zmienionej nazwy Instytutu Solidarności i Męstwa imienia Witolda Pileckiego.
Zgodnie z przyjętymi zmianami, pracownicy Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami im. Witolda Pileckiego stają się - z dniem wejścia w życie ustawy - pracownikami Instytutu Solidarności i Męstwa imienia Witolda Pileckiego. Odpowiednio mienie Ośrodka staje się nieodpłatnie mieniem Instytutu, a zobowiązania i wierzytelności Ośrodka przejmuje nieodpłatnie Instytut. Instytut wstępuje także w stosunki prawne, których podmiotem jest Ośrodek, w szczególności staje się podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane tej instytucji przed jej likwidacją.
Ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia (tj. 29 sierpnia 2018 r.), z wyjątkiem art. 5 ust. 3 i 4, który wszedł w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia (tj. 15 sierpnia).
Co przewiduje ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności?
Ustawa ma służyć usprawnieniu i zwiększeniu efektywności systemu wdrażania rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS), w szczególności w zakresie wdrażania RLKS przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).
Nowelizacja ma na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych, jakie pojawiły się na skutek jej stosowania w zakresie oceny operacji przez lokalną grupę działania podczas procesu wyboru operacji.
Ustawa uzupełniła zakres informacji, jakie muszą zostać zawarte w ogłoszeniu o naborze wniosków o udzielenie wsparcia, o dodatkowy element w postaci warunków wyboru operacji, w szczególności odnoszących się do zakresu operacji, miejsca jej realizacji lub podmiotu ubiegającego się o udzielenie wsparcia.
Nowelizacja wprowadziła ponadto możliwość modyfikacji wniosku w zakresie wynikającym z ustalenia przez lokalną grupę działania kwoty wsparcia niższej niż wnioskowana. Dodatkowo w ustawie pojawiła się możliwość poprawienia wniosku w celu usunięcia nieprawidłowości, nieprowadzącego do istotnych modyfikacji wniosku; wydłużenie terminu na usunięcie braków, oczywistych omyłek oraz innych nieprawidłowości we wniosku o udzielenie wsparcia.
Przedmiotowa ustawa wprowadziÅ‚a także 60–dniowy termin na dokonanie przez lokalnÄ… grupÄ™ dziaÅ‚ania czynnoÅ›ci w procesie wyboru operacji.
Nowelizacja weszła w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 7 września 2018 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?