Co przewiduje ustawa z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie WolnoÅ›ci – Centrum Rozwoju SpoÅ‚eczeÅ„stwa Obywatelskiego?
Celem nowelizacji jest podniesienie maksymalnego limitu wydatków budżetu paÅ„stwa, bÄ™dÄ…cych skutkiem finansowania ustawy o Narodowym Instytucie WolnoÅ›ci – Centrum Rozwoju SpoÅ‚eczeÅ„stwa Obywatelskiego. Ma ona sÅ‚użyć zapewnieniu Å›rodków finansowania na zmiany systemowe oraz zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania realizowane przez Instytut WolnoÅ›ci, poczÄ…wszy od 2018 r. oraz Å›rodków na adaptacjÄ™ budynku pod siedzibÄ™ Instytutu.
Ustawa okreÅ›la limit wydatków z budżetu paÅ„stwa w latach 2017-2026 na poziomie 387 380 000 zÅ‚, z podziaÅ‚em na kolejne lata:
- 2017 – 1 580 000 zÅ‚;
- 2018 – 39 400 000 zÅ‚;
- 2019 – 60 800 000 zÅ‚;
- 2020 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2021 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2022 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2023 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2024 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2025 – 40 800 000 zÅ‚;
- 2026 – 40 800 000 zÅ‚.
W uzasadnieniu do projektu ustawy, zwiÄ™kszenie wydatków przeznaczonych na dziaÅ‚anie Narodowego Instytutu WolnoÅ›ci motywowane jest m.in. finansowaniem projektów programów rzÄ…dowych (projekty programów wspierania rozwoju spoÅ‚eczeÅ„stwa obywatelskiego w rozumieniu art. 23 ust. 1 ustawy): Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich „PRO”, Programu Rozwoju Harcerstwa, Programu Rozwoju Wolontariatu „Korpus SolidarnoÅ›ci” oraz przygotowywanego Programu Wsparcia Uniwersytetów Ludowych.
Nowelizacja weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 20 lipca br..
Zob. też: Nowa instytucja będzie wspierać zorganizowaną aktywność obywateli
Co przewiduje ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o Polskim Instytucie Ekonomicznym?
Nowelizacja ma na celu utworzenie Instytutu naukowo–badawczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w miejsce Instytutu BadaÅ„ Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – PaÅ„stwowego Instytutu Badawczego.
Tak wiÄ™c ustawa zakÅ‚ada likwidacjÄ™ Instytutu BadaÅ„ Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – PaÅ„stwowego Instytutu Badawczego, a w jego miejsce powoÅ‚uje Polski Instytut Ekonomiczny. BÄ™dzie on paÅ„stwowÄ… jednostkÄ… organizacyjnÄ… posiadajÄ…cÄ… osobowość prawnÄ… nadzorowanÄ… przez Prezesa Rady Ministrów. DziaÅ‚alność Instytutu ma siÄ™ koncentrować na ekonomicznych aspektach rozwoju Polski.
DziaÅ‚alność Instytutu bÄ™dzie wykorzystana do realizacji celów strategicznych istotnych z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i spoÅ‚ecznego kraju. MisjÄ… Instytutu bÄ™dzie rozwój polskich badaÅ„ naukowych i ich popularyzacja zarówno w kraju, jak i zagranicÄ….
Ustawa określa organizację i zadania Instytutu. Do zadań Instytutu zgodnie z przedmiotową regulacją będzie należało:
- inspirowanie, organizowanie i prowadzenie badaÅ„ naukowych w zakresie nauk ekonomicznych i spoÅ‚ecznych oraz przekazywanie ich wyników organom wÅ‚adzy publicznej;
- przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych z zakresu nauk ekonomicznych i spoÅ‚ecznych;
- wspóÅ‚praca z polskimi i zagranicznymi instytucjami, oÅ›rodkami nauki i osobami fizycznymi oraz promocja polskiej myÅ›li analitycznej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
- wspóÅ‚praca z jednostkami akademickimi i naukowymi, w tym zagranicznymi, w realizacji badaÅ„ naukowych z zakresu nauk ekonomicznych i spoÅ‚ecznych, na podstawie porozumieÅ„ w celu pozyskiwania funduszy z realizacji badaÅ„, w tym z ich komercjalizacji;
- gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej oraz organizowanie szkoleń w zakresie nauk ekonomicznych i społecznych;
- organizowanie seminariów i konferencji w celu prezentowania wyników badaÅ„ z zakresu nauk ekonomicznych i spoÅ‚ecznych;
- upowszechnianie wiedzy o stanie i tendencjach zmian sytuacji gospodarczej oraz rozwoju stosunków gospodarczych.
Nadzór nad Instytutem bÄ™dzie sprawowaÅ‚ Prezes Rady Ministrów. Organami Instytutu bÄ™dÄ…: Dyrektor Instytutu i Rada Instytutu.
Dyrektora Instytutu bÄ™dzie powoÅ‚ywaÅ‚ i odwoÅ‚ywaÅ‚ Prezes Rady Ministrów, po zasiÄ™gniÄ™ciu opinii ministra wÅ‚aÅ›ciwego do spraw gospodarki oraz Rady Instytutu.
Rada Instytutu ma skÅ‚adać siÄ™ z siedmiu czÅ‚onków powoÅ‚ywanych przez Prezesa Rady Ministrów. W skÅ‚ad Rady Instytutu bÄ™dÄ… wchodzili:
- przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów;
- przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki;
- pięć osób powoÅ‚ywanych na okres kadencji (trwajÄ…cej 4 lata).
Gospodarka finansowa Instytutu bÄ™dzie prowadzona w oparciu o corocznÄ… dotacjÄ™ podmiotowÄ… z budżetu paÅ„stwa przeznaczonÄ… na pokrycie bieżących kosztów dziaÅ‚alnoÅ›ci Instytutu oraz w oparciu o:
- dotacje celowe z budżetu paÅ„stwa przeznaczone na realizacjÄ™ zadaÅ„ Instytutu oraz wspóÅ‚finansowanie realizacji programów finansowanych z udziaÅ‚em Å›rodków europejskich;
- środki finansowe pochodzące z funduszy Unii Europejskiej;
- przychody z tytuÅ‚u krajowych i miÄ™dzynarodowych projektów i programów badawczych;
- przychody z tytułu działalności gospodarczej;
- odsetki od Å›rodków zgromadzonych na rachunkach bankowych Instytutu, chyba że przepisy odrÄ™bne lub umowa, na podstawie której Instytut otrzymaÅ‚ Å›rodki, stanowiÄ… inaczej;
- zapisy, spadki i darowizny,
- przychody z innych tytuÅ‚ów.
Ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. 22 września br.
Co przewiduje ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o Instytucie SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa oraz niektórych innych ustaw?
Nowelizacja zakÅ‚ada m.in.: likwidacjÄ™ paÅ„stwowej instytucji kultury OÅ›rodka BadaÅ„ nad Totalitaryzmami imienia Witolda Pileckiego oraz zmienia nazwÄ™ Instytutu SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa na „Instytut SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa imienia Witolda Pileckiego". Ponadto w ustawie uszczegóÅ‚owiono cele dziaÅ‚alnoÅ›ci Instytutu i wskazano że wspóÅ‚pracuje on z IPN.
Celem nowelizacji jest rozszerzenie zakresu dziaÅ‚ania Instytutu SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa o zadania, które dotychczas byÅ‚y realizowane przez OÅ›rodek BadaÅ„ nad Totalitaryzmami im. Witolda Pileckiego. Ustawa umieszcza OÅ›rodek BadaÅ„ nad Totalitaryzmami im. Witolda Pileckiego w strukturze Instytutu SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa, nadajÄ…c Instytutowi imiÄ™ Witolda Pileckiego. Nowe zadania Instytutu SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa dotyczÄ… w szczególnoÅ›ci:
- prowadzenia badaÅ„ w zakresie nauk historycznych oraz badaÅ„ interdyscyplinarnych z wykorzystaniem narzÄ™dzi pokrewnych nauk humanistycznych i spoÅ‚ecznych, a w szczególnoÅ›ci badanie, dokumentowanie i poszerzanie wiedzy na temat totalitaryzmów oraz zbrodni nazistowskich i komunistycznych w XX wieku;
- gromadzenia, opracowywania i udostÄ™pniania relacji ofiar i Å›wiadków zbrodni totalitarnych oraz popularyzowanie wiedzy na ten temat.
Instytut SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa bÄ™dzie wspóÅ‚pracowaÅ‚ z Instytutem PamiÄ™ci Narodowej – KomisjÄ… Åšcigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
Ustawa wprowadza ponadto zmiany, stanowiÄ…ce konsekwencje połączenia dotychczas odrÄ™bnych podmiotów w zakresie organizacji i finansowania, a także zawiera przepisy modyfikujÄ…ce zasady wykorzystania w kolejnych latach obrotowych dotacji dla Instytutu SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa, przyznanej w roku 2017.
Nowelizacja uzupeÅ‚nia strukturÄ™ Instytutu o RadÄ™ NaukowÄ…, do której bÄ™dÄ… miaÅ‚y zastosowanie przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. z 2018 r. poz. 736), z wyjÄ…tkiem przepisów dotyczÄ…cych uchwalania statutu Instytutu oraz opiniowania rocznego planu finansowego Instytutu.
Wskazaną nowelizacją zmienia się także trzy inne ustawy: ustawę z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach, ustawę z dnia 15 grudnia 2016 r. o ustanowieniu Krzyża Wschodniego i ustawę z dnia 7 kwietnia 2017 r. o ustanowieniu Krzyża Zachodniego, dostosowując ich przepisy do zmienionej nazwy Instytutu Solidarności i Męstwa imienia Witolda Pileckiego.
Zgodnie z przyjÄ™tymi zmianami, pracownicy OÅ›rodka BadaÅ„ nad Totalitaryzmami im. Witolda Pileckiego stajÄ… siÄ™ - z dniem wejÅ›cia w życie ustawy - pracownikami Instytutu SolidarnoÅ›ci i MÄ™stwa imienia Witolda Pileckiego. Odpowiednio mienie OÅ›rodka staje siÄ™ nieodpÅ‚atnie mieniem Instytutu, a zobowiÄ…zania i wierzytelnoÅ›ci OÅ›rodka przejmuje nieodpÅ‚atnie Instytut. Instytut wstÄ™puje także w stosunki prawne, których podmiotem jest OÅ›rodek, w szczególnoÅ›ci staje siÄ™ podmiotem zezwoleÅ„, koncesji oraz ulg, które zostaÅ‚y przyznane tej instytucji przed jej likwidacjÄ….
Ustawa weszÅ‚a w życie po upÅ‚ywie 14 dni od dnia ogÅ‚oszenia (tj. 29 sierpnia 2018 r.), z wyjÄ…tkiem art. 5 ust. 3 i 4, który wszedÅ‚ w życie z dniem nastÄ™pujÄ…cym po dniu ogÅ‚oszenia (tj. 15 sierpnia).
Co przewiduje ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności?
Ustawa ma sÅ‚użyć usprawnieniu i zwiÄ™kszeniu efektywnoÅ›ci systemu wdrażania rozwoju lokalnego kierowanego przez spoÅ‚eczność (RLKS), w szczególnoÅ›ci w zakresie wdrażania RLKS przy udziale Å›rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego (EFS).
Nowelizacja ma na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych, jakie pojawiły się na skutek jej stosowania w zakresie oceny operacji przez lokalną grupę działania podczas procesu wyboru operacji.
Ustawa uzupeÅ‚niÅ‚a zakres informacji, jakie muszÄ… zostać zawarte w ogÅ‚oszeniu o naborze wniosków o udzielenie wsparcia, o dodatkowy element w postaci warunków wyboru operacji, w szczególnoÅ›ci odnoszÄ…cych siÄ™ do zakresu operacji, miejsca jej realizacji lub podmiotu ubiegajÄ…cego siÄ™ o udzielenie wsparcia.
Nowelizacja wprowadziÅ‚a ponadto możliwość modyfikacji wniosku w zakresie wynikajÄ…cym z ustalenia przez lokalnÄ… grupÄ™ dziaÅ‚ania kwoty wsparcia niższej niż wnioskowana. Dodatkowo w ustawie pojawiÅ‚a siÄ™ możliwość poprawienia wniosku w celu usuniÄ™cia nieprawidÅ‚owoÅ›ci, nieprowadzÄ…cego do istotnych modyfikacji wniosku; wydÅ‚użenie terminu na usuniÄ™cie braków, oczywistych omyÅ‚ek oraz innych nieprawidÅ‚owoÅ›ci we wniosku o udzielenie wsparcia.
Przedmiotowa ustawa wprowadziÅ‚a także 60–dniowy termin na dokonanie przez lokalnÄ… grupÄ™ dziaÅ‚ania czynnoÅ›ci w procesie wyboru operacji.
Nowelizacja weszła w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 7 września 2018 r.