Pomoc dla osób poszkodowanych w wyniku nawałnic
Osoby poszkodowane w wyniku nawałnic mogą ubiegać się o wsparcie. Pomoc, jaka powinna być adresowana do osób, które ucierpiały, to nie tylko pomoc pieniężna, ale wszystkie inne możliwe formy wynikające z ustawy o pomocy społecznej, w tym poradnictwo, praca socjalna, doraźna pomoc żywnościowa czy zapewnienie dachu nad głową.
Zasiłek celowy
Pomoc przeznaczona jest dla rodzin i osób samotnie gospodarujących, które poniosły straty w gospodarstwach domowych (budynkach mieszkalnych, podstawowym wyposażeniu gospodarstw domowych) i znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, w której nie mogą zaspokoić niezbędnych potrzeb bytowych.
Kwota zasiłku do 6 tysięcy zł.
Podstawą do wypłaty jest przeprowadzony wywiad środowiskowy (tylko cześć VII kwestionariusza rodzinnego wywiadu środowiskowego).
Wypłaty świadczenia dokonuje właściwy terytorialnie ośrodek pomocy społecznej.
Pomoc na remont budynku/lokalu mieszkalnego
Kwota zasiłku wynosi do 20 tysięcy złotych.
Wysokość świadczenia pomniejsza się o kwotę już przyznanego zasiłku celowego na to samo zdarzenie w wysokości 6 tysięcy złotych.
Pomoc na odbudowę budynku/lokalu mieszkalnego
Kwota zasiłku nie może przekroczyć 200 tys. zł (wcześniej 100 tysięcy złotych).
Wysokość świadczenia pomniejsza się o kwotę już przyznanego zasiłku celowego na to samo zdarzenie w wysokości 6 tysięcy złotych oraz zasiłku w wysokości 20 tysięcy złotych.
Niezbędna jest decyzja o nakazie rozbiórki oraz oszacowanie szkody przez osobę posiadająca uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości.
Na jaką jeszcze pomoc mogą liczyć poszkodowani?
Inne możliwe formy pomocy wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej to:
- udzielenie niezbędnego schronienia, posiłku, ubrania;
- praca socjalna;
- poradnictwo specjalistyczne;
- wsparcie w formie interwencji kryzysowej;
- pomoc w formie pobytu w ośrodku wsparcia.
Wszelkie szczegółowe informacje można uzyskać w ośrodku pomocy społecznej właściwym ze względu na miejsce zamieszkania.
Jeszcze więcej pomocy...
18 sierpnia weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów, które ułatwia i przyspiesza szacowanie strat. Dzięki wprowadzonym przepisom, oprócz rzeczoznawców straty mogą oceniać pracownicy inspektoratów nadzoru budowlanych. Są to znaczące ułatwienia.
Rozporządzenie wymienia również 100 gmin z województw: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego, w których będą obowiązywały uproszczone procedury związane z uzyskiwaniem zgód na odbudowę i remont budynków. Tam, gdzie dziś potrzebne jest zezwolenie na budowę, teraz wystarczy zgłoszenie. Remont będzie można przeprowadzić bez żadnych formalności. Uproszczony zostanie też odbiór budynku, który został wyremontowany lub odbudowany.
Podjęto też decyzję o podwyższeniu kwoty, która będzie przeznaczona na pokrycie kosztów odbudowy zniszczonych budynków. Do tej pory była to kwota do 100 tysięcy złotych. Teraz mieszkańcy, których domy zostały zniszczone podczas ostatnich nawałnic, mogą otrzymać do 200 tysięcy złotych. Nowym rozwiązaniem jest również możliwość ubiegania się o zasiłki w przypadku zniszczonych przez burze budynków gospodarczych. Na cel będzie można otrzymać do 100 tysięcy złotych.
Ułatwienia w procedurach budowlanych w związku z usuwaniem skutków nawałnic
- "Zależy nam na tym, żeby po etapie zabezpieczenia, w którym aktywnie uczestniczyły służby i wielu wolontariuszy, poszkodowani jak najszybciej otrzymali dalszą pomoc. Rząd chce maksymalnie uprościć i odformalizować te procedury. Dlatego przygotowaliśmy i udostępniamy formularze oraz przykładowo wypełniony druk, żeby można było się z nim zapoznać już przed zgłoszeniem szkody" – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Pomoc nadzoru budowlanego w ocenie stanu technicznego budynków uszkodzonych lub zniszczonych w wyniku nawałnic
Na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego i MIB udostępniono formularz pomocny w ocenie stanu technicznego budynków uszkodzonych lub zniszczonych w wyniku nawałnic. To element zapowiedzianych przez ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka ułatwień proceduralnych w wypłacie odszkodowań.
Do pobrania formularz "Oceny uszkodzeń budynku spowodowanych działaniem zjawisk atmosferycznych - sierpień 2017 r."(doc) (pdf) (PDF 184.21 KB) wraz z przykładowym wypełnieniem (pdf).
GINB współpracuje z terenowymi organami nadzoru budowlane w sprawie ustalania stanu technicznego budynków uszkodzonych w wyniku działania żywiołu, ze szczególnym uwzględnieniem budynków mieszkalnych. Już w pierwszych godzinach po wystąpieniu nawałnic i wichur, gdy służby ratunkowe zakończyły swoje działania, przedstawiciele organów nadzoru budowlanego rozpoczęli czynności kontrolne. Celem wykonywanych kontroli jest ocena stanu technicznego obiektów budowlanych, które zostały uszkodzone lub zniszczone przez żywioły, w tym ustalenie, czy mogą one być użytkowane czy też ich stan techniczny wymaga wyłączenia obiektu z użytkowania. Liczba i skład zespołów kontrolnych, organizowanych w województwach dotkniętych skutkami wichur i nawałnic, są dostosowywane do potrzeb, określonych na podstawie prowadzonego monitoringu i otrzymywanych informacji z terenu.
Działania inspektorów nadzoru budowlanego, w tym inspektorów GUNB, będą prowadzone do momentu, aż wszystkie obiekty budowlane wymagające oceny stanu technicznego zostaną skontrolowane. Kontrolowane są obiekty budowlane, które zostały uszkodzone lub zniszczone przez żywioły. Jak wynika z otrzymywanych na bieżąco informacji z wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego, do 16 sierpnia 2017 r. zostało skontrolowanych co najmniej 1000 obiektów budowlanych. Działania organów nadzoru budowlanego są kontynuowane.
MIB wspólnie z MSWiA pracuje nad rozwiązanymi, które odformalizują kwestię oceny szkód i umożliwią szybszą wypłatę odszkodowań i w sprawie wydania rozporządzenia Rady Ministrów zezwalającego na odbudowę zniszczonych budynków w prostszej procedurze. Umożliwia to ustawa o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu. Trwają już prace nad tym rozporządzeniem.
Ułatwienia w odbudowie i remontach
MIB udostępnił na swojej stronie internetowej także szczegółowe porównanie ułatwień w procedurze rozpoczęcia odbudowy i uzyskania zgody na użytkowanie, które będą możliwe na podstawie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu. Przepisy stosuję się do:
- odbudowy,
- remontu,
- rozbiórek
Lista gmin, których będą dotyczyć ułatwienia, znalazła się się w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów.
ARiMR
Beneficjenci, którzy otrzymali wsparcie w ramach PROW 2007-2013 lub 2014-2020, a w wyniku strat spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami o charakterze siły wyższej, nie są w stanie zrealizować choćby jednego z zobowiązań zawartych w umowie czy decyzji o przyznaniu pomocy powinni o tym poinformować agencję.
Zgłoszenie takiego zdarzenia w odpowiednim terminie, pozwoli ARiMR na całkowite lub częściowe zwolnienie Beneficjenta z wykonania zaciągniętych zobowiązań, a w przypadku działań PROW 2007-2013, za zgodą Agencji zmianie może ulec również termin ich wykonania.
Aby dokonać takiego zgłoszenia należy złożyć w Oddziale Regionalnym ARiMR właściwym ze względu na miejsce realizacji operacji pisemny wniosek zawierający opis sprawy wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, jeżeli Beneficjent jest już w ich posiadaniu. Wniosek można również złożyć w Biurze Powiatowym ARiMR. Takim dokumentem może być protokół z oszacowania powstałych szkód, sporządzony przez komisję powołaną w tym celu przez właściwego wojewodę.
W przypadku np. wsparcia otrzymanego na "Modernizację gospodarstw rolnych" wniosek taki wraz z załącznikami trzeba złożyć w następujących terminach:
- Beneficjenci PROW 2007-2013 – 10 dni roboczych od dnia, w którym powstała możliwość złożenia takiego wniosku;
- Beneficjenci PROW 2014-2020 – 15 dni roboczych od dnia, w którym powstała możliwość złożenia takiego wniosku.
KRUS
Rolnicy, którzy ponieśli straty w wyniku wystąpienia wichur i nawałnic w 2017 r., mogą ubiegać się w ramach obowiązujących przepisów o udzielenie pomocy w opłacaniu składek w formie odroczenia terminu płatności i rozłożenia ich na dogodne raty, a także w formie umorzenia ich w całości lub w części, składając indywidualny wniosek w Oddziale Regionalnym/Placówce Terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwego/ej terytorialnie dla miejsca położenia gospodarstwa rolnego.
Wnioski będą rozpatrywane w trybie uproszczonym w oparciu o protokoły z oszacowania strat sporządzone przez odpowiednie komisje powołane przez Wojewodę.
Ponadto można ubiegać się o zmianę warunków dotychczas przyznanych ulg w spłacie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników (np. poprzez zmianę terminu spłaty raty).
Zaniechanie poboru podatku od spadków i darowizn
Od 25 sierpnia 2017 r. można zaniechać poboru podatku od spadków i darowizn od podatników, którzy ucierpieli w wyniku nawałnic w sierpniu br.25 sierpnia 2017 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie zaniechania poboru podatku od spadków i darowizn od niektórych podatników (Dz.U. poz. 1574).
Rozporządzenie pozwala na zaniechanie poboru podatku od spadków i darowizn od podatników, którzy ucierpieli w wyniku silnych wiatrów, działania silnych wiatrów, intensywnych opadów atmosferycznych lub wyładowań atmosferycznych, które miały miejsce w sierpniu tego roku na terenie niektórych gmin.
Ich wykaz znajduje się w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 2017 r. w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku działania żywiołu w sierpniu 2017 r., w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych (Dz. U. poz. 1547).
Zaniechanie poboru podatku będzie można stosować do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych w okresie 2 lat począwszy od 12 sierpnia 2017 r.
5 mln zł dla dzieci z terenów dotkniętych nawałnicami
Zasiłki, wyjazdy, zajęcia terapeutyczno-edukacyjne, opiekuńcze dla uczniów poszkodowanych w wyniku nawałnic – takie wsparcie przewiduje rządowy program przyjęty przez Radę Ministrów.
Program
18 sierpnia br. przyjęto Rządowy program pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2017 r.
Z budżetu państwa uruchomione zostaną środki na dodatkową pomoc dla dzieci i uczniów pochodzących z rodzin poszkodowanych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, w szczególności dotkniętych w ostatnich dniach nawałnicami. Przeznaczono na ten cel kwotę 5 mln zł. Z zastrzeżeniem, że jeśli zapotrzebowanie na środki będzie większe, program zostanie uzupełniony o dodatkowe pieniądze.
Pomoc skierowana jest do dzieci, które będą od września chodziły do tzw. zerówki i do wszystkich uczniów z wyłączeniem tych ze szkół dla dorosłych.
Uczniowie i dzieci mogą otrzymać:
- zasiłek losowy na cele edukacyjne w wysokości 500 zł lub 1 tys. zł. Kwota uzależniona jest od wysokości zasiłku celowego, który otrzymali już rodzice ucznia z pomocy społecznej. Wysokość zasiłku losowego dla jednego dziecka lub ucznia wynosi:
b) 1000 zł – w przypadku przyznania rodzinie dziecka lub ucznia zasiłku celowego w wysokości powyżej 3 tys. zł.
- zajęcia terapeutyczno-edukacyjne, opiekuńcze.
Uczniowie mogą skorzystać z wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych. Jeżeli rodzinom został przyznany zasiłek celowy na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości powyżej 3 tys. zł.
Uczeń będzie mógł skorzystać albo z wyjazdu albo z zajęć.
Jak i gdzie można otrzymać wsparcie?
Informacje o warunkach otrzymania pomocy rodzice uzyskają w urzędzie gminy. Zasiłek losowy dostanie każde dziecko i każdy uczeń uprawniony do tej formy pomocy.
Wniosek o wyjazd albo zajęcia rodzice powinni złożyć w urzędzie gminy. Warunkiem otrzymania pomocy w tych formach jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego przyznanie zasiłku celowego z pomocy społecznej w kwocie powyżej 3 tys. zł.
Rodzice mogą składać wnioski o pomoc w urzędzie gminy w terminie ustalonym przez urząd, ale nie później niż do 23 września 2017 r.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przekaże wojewodom środki na realizację programu w następnym tygodniu, tak, aby uczniowie i dzieci mogły skorzystać z pomocy jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego.
Podstawa:
- Uchwała nr 127/2017 Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 2017 r. wraz z Programem;
- Uchwała nr 127/2017 Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie Rządowego programu pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2017 r.;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2017 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?