Powstaje zintegrowany system zarządzania w sytuacji kryzysowej

Dnia 2 sierpnia br. rozpoczął się proces tworzenia Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.

RCB to państwowa jednostka budżetowa, podległa Prezesowi Rady Ministrów. W polskim systemie administracyjnym jest to rozwiązanie nowe. Po raz pierwszy dochodzi do budowy struktury ponadresortowej, której celem jest zoptymalizowanie i ujednolicenie postrzegania zagrożeń przez poszczególne resorty, a tym samym efektywniejsze wykonywanie zadań w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi.

Misją i głównym zadaniem RCB jest dokonywanie pełnej analizy zagrożeń, w oparciu o dane uzyskiwane ze wszystkich możliwych „ośrodków kryzysowych" funkcjonujących w ramach administracji publicznej oraz w oparciu o dane uzyskiwane od partnerów międzynarodowych. Dzięki temu RCB będzie miało możliwość opracowania optymalnych rozwiązań pojawiających się sytuacji kryzysowych, a także będzie odgrywało kluczową rolę jako koordynator przepływu informacji o zagrożeniach.

Porady prawne

RCB ma za zadanie zapewnianie Prezesowi Rady Ministrów, Radzie Ministrów oraz Rządowemu Zespołowi Zarządzania Kryzysowego niezbędnego wsparcia w procesie podejmowania decyzji dotyczących szeroko rozumianego bezpieczeństwa, poprzez dostarczanie merytorycznych opracowań i analiz.

Powstanie takiej instytucji jak RCB uporządkuje i jednocześnie usprawni funkcjonowanie zespołów właściwych w sprawach reagowania kryzysowego, utworzonych na podstawie przepisów regulujących funkcjonowanie organów administracji publicznej w przypadku stanu klęski żywiołowej. RCB pozwoli na usprawnienie i optymalizację procesu zarządzania kryzysowego (cztery fazy procesu: zapobieganie, planowanie, reagowanie i usuwanie skutków). Od momentu uzyskania pełnych zdolności operacyjnych stanie się istotnym elementem kierowania systemem bezpieczeństwa narodowego. Będzie centralnym punktem systemu stałych dyżurów na potrzeby gotowości obronnej państwa i zapewni skuteczne wykonywanie zadań osiągania wyższych stanów gotowości obronnej.

Potrzebę utworzenia ponadresortowej jednostki właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego potwierdzały wnioski formułowane po corocznie organizowanych międzynarodowych i krajowych ćwiczeniach z zakresu zarządzania kryzysowego, a także opinie ekspertów, zwłaszcza z Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Do tej pory brakowało tego typu instytucji, a współpraca między poszczególnymi resortami w sytuacjach kryzysowych była utrudniona.

Prezes Rady Ministrów powołał, z dniem 2 sierpnia 2008 roku, dotychczasowego Pełnomocnika Rządu ds. organizacji RCB, podsekretarza stanu w MSWiA, Antoniego Podolskiego na stanowisko Dyrektora RCB. Jego zadaniem będzie uruchomienie Centrum i doprowadzenie go do stanu pełnej zdolności do działania.

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa powstaje na podstawie ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (art. 10) i rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 lipca 2008r. w sprawie organizacji i trybu działania Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.

Działalność pełnomocnika powołanego 15 czerwca 2007 roku, Zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów Jarosława Kaczyńskiego, nie doprowadziło do przygotowania projektu niezbędnego aktu wykonawczego do ustawy, jak również - w konsekwencji do rozpoczęcia prac nad budową RCB a tym samym utworzenia Centrum.

Nowy Pełnomocnik Rządu ds. organizacji RCB, Podsekretarz Stanu w MSWiA Antoni Podolski, został powołany w dniu 28 lutego 2008 r.

Ustawa o zarządzaniu kryzysowym wskazuje organy właściwe w sprawach zarządzania kryzysowego oraz określa ich zadania i obowiązki. Istotnym elementem systemu zarządzania kryzysowego jest planowanie cywilne - proces przygotowywania organów administracji publicznej do działań w sytuacjach kryzysowych poprzez systematyczne gromadzenie informacji o siłach i środkach niezbędnych do przeciwdziałania i usuwania skutków zagrożeń. Ustawa wprowadza także do porządku prawnego nowe zasady współdziałania sfery cywilnej z Siłami Zbrojnymi RP oraz stwarza możliwości wykorzystywania potencjału Sił Zbrojnych RP przez władze cywilne podczas sytuacji kryzysowych.

Sytuacjami kryzysowymi są te zdarzenia, które stwarzają zagrożenia dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska, jednak ich charakter nie uzasadnia wprowadzenia któregoś ze stanów nadzwyczajnych (stanu wojennego, stanu wyjątkowego lub stanu klęski żywiołowej).

RCB stanie się instrumentem służącym osiągnięciu przez organy administracji publicznej właściwego poziomu przygotowania do działań w sytuacjach kryzysowych. Odpowiedzialne będzie za całokształt przedsięwzięć planistycznych zdefiniowanych w ustawie jako „planowanie cywilne", w tym tworzenie krajowego planu reagowania kryzysowego oraz za koordynację działań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej, w tym opracowanie i aktualizowanie Krajowego Planu Ochrony Infrastruktury Krytycznej. RCB przyczyni się do usprawnienia obiegu informacji między krajowymi i zagranicznymi organami i strukturami zarządzania kryzysowego. Należy spodziewać się także poprawy jakości współpracy ze strukturami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej oraz innymi organizacjami międzynarodowymi w zakresie zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego i ochrony infrastruktury krytycznej.

Źródło: www.mswia.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika