Poznać problemy i znaleźć metody ich rozwiązania. Strefa Odbiorcy – nowa inicjatywa Prezesa URE
W czwartek, 27 października Mariusz Swora, Prezes URE zainaugurował działalność „Strefy Odbiorcy". Inicjatywa gromadząca przedstawicieli konsumentów, urzędów państwowych oraz firm działających na rynkach energii elektrycznej, gazu i ciepła ma za zadanie rozwiązywanie powszechnych problemów odbiorców oraz wypracowanie standardów dobrych praktyk.
Obrady otworzył Mariusz Swora, Prezes URE wyjaśniając genezę powstania inicjatywy. „Sytuacja odbiorców na rynku energii budzi niepokój i choć ochrona interesów konsumentów nie należy wprost do moich kompetencji, to mając na uwadze potrzebę równoważenia interesów przedsiębiorstw energetycznych oraz odbiorców czuję się zobowiązany do podjęcia działań na rzecz wzmocnienia tych drugich".
Obradom przewodniczył Marek Woszczyk, Wiceprezes URE, który podkreślił, że „Strefa Odbiorcy" ma być także platformą wiedzy. Informacja jest bowiem podstawą funkcjonowania każdego rynku.
Łatwo dostępna informacja kluczowym elementem pomocy odbiorcy.
Przedstawiciele organizacji konsumenckich - Stowarzyszenia Konsumentów Polskich (SKP) oraz Federacji Konsumentów - inicjatywę Prezesa URE przyjęli z dużym zadowoleniem. Jak potrzebne jest to spotkanie wskazywał Tomasz Oddziemczyk z SKP. Tylko do tego stowarzyszenia od początku roku wpłynęło ponad 500 zgłoszeń i skarg konsumentów mediów, a nie jest to jedyna organizacja przyjmująca skargi odbiorców.
Identyfikacja problemów
W pierwszej części spotkania podczas sesji plenarnej przedstawiciele poszczególnych podsektorów rynku scharakteryzowali problemy, z jakimi mają do czynienia. Grzegorz Górski, Prezes Towarzystwa Obrotu Energią uważa brak jednolitej i prostej procedury zmiany sprzedawcy za jedną z głównych barier w komunikacji z odbiorcami.
Specyfikę sektora ciepłowniczego przedstawił Jacek Szymczak z Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie. Ponad połowa rynku ciepła to rynek nieregulowany, a odbiorcy ciepła to w znakomitej większości podmioty, a nie jego bezpośredni konsumenci. Prowadzi to do specyficznej sytuacji, w której klient nie jest tożsamy z konsumentem.
Część robocza - warsztaty poświęcone najczęstszym problemom odbiorców - została podzielona na trzy grupy podsektorów rynku - energii elektrycznej, gazu i ciepła. Przyjęto katalog spraw, które jako najpilniejsze powinny zostać poruszone podczas spotkań w ramach „Strefy Odbiorcy". Na rynku energii elektrycznej takimi problemami są kwestie ograniczenia odłączenia odbiorców w przypadku zalegania z płatnościami, podziału na grupy taryfowe, konieczności wymiany doświadczeń dotyczących zmiany sprzedawcy. Największym problemem w podsektorze gazowym jest odmowa przyłączeń do sieci. Od początku tego roku ponad 4,5 tysiąca odbiorców otrzymało takie odmowy ze względów zarówno technicznych jak i ekonomicznych.
Inauguracyjna „Strefa Odbiorcy" koncentrowała się na problemach drobnych odbiorców - gospodarstw domowych oraz małych i średnich przedsiębiorstw.
W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele konsumentów - miejscy rzecznicy konsumentów, reprezentanci federacji i stowarzyszeń konsumenckich, firm energetycznych, ciepłowniczych i gazowych oraz organizacje skupiające te przedsiębiorstwa (Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, Towarzystwo Obrotu Energią, Izba Gospodarcza Gazownictwa), organizacji pozarządowych, środowisk naukowych (Uniwersytet Warmińsko - Mazurski) oraz mediów (portal konsumencki Verivox, portal naszaenergia.pl).
Skąd pomysł na Strefę Odbiorcy?
Ocena sytuacji odbiorców na rynku energii budzi niepokój Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, którego misją jest promowanie konkurencji oraz równoważenie interesów przedsiębiorstw sektora i odbiorców. Mimo iż nie jest on organem powołanym wprost do ochrony interesów konsumentów, to analiza rynkowej sytuacji odbiorców nakazuje mu podjąć działania zmierzające do wzmocnienia ich pozycji.
Odbiorca energii powinien stać się podmiotem na rynku, którego potrzeby i oczekiwania będą uwzględniane przez pozostałych uczestników gry rynkowej. Nie stanie się tak jednak bez zagwarantowanych i dobrze uświadomionych praw, instytucjonalnego wsparcia w sytuacjach spornych i ułatwień w procedurach dochodzenia roszczeń.
URE konsekwentnie prowadzi działania zmierzające do takiego wzmocnienia pozycji odbiorcy, a Strefa Odbiorcy w której udział biorą zarówno przedstawiciele organizacji zrzeszających przedsiębiorców jak i strony reprezentujące interesy konsumentów, w zamyśle pomysłodawców powinna istotnie przyspieszyć ten proces.
W ramach Strefy Odbiorcy chcemy poszukiwać rozwiązań dla powszechnych problemów, określić i promować najlepsze praktyki, działać na rzecz propagowania wiedzy o otwartym rynku energii wśród odbiorców, a w ten sposób przygotować się wspólnie na nowe wyzwania w obszarze ochrony praw odbiorcy.
Plenarne spotkania Strefy Odbiorcy odbywać się będą raz na kwartał, w międzyczasie prace prowadzić będą grupy robocze, zajmujące się wybranymi problemami w poszczególnych podsektorach - elektroenergetycznym, gazowym i ciepłowniczym.
Źródło: www.ure.gov.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?