Postępowanie administracyjne

Ruch drogowy

Pozostałe

Zasiłki

Pozostałe

Zmiany w rejestrach publicznych

Na czym polegają zmiany w rejestrach publicznych?

Ustawa z dnia 23 marca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zadaniami organów administracji publicznej w zakresie niektórych rejestrów publicznych wprowadza zmiany służące umożliwieniu obywatelom załatwienia szeregu spraw z administracją publiczną za pośrednictwem systemów teleinformatycznych. Zmiany mają więc umożliwić obywatelom załatwienie szeregu spraw z administracją publiczną bez konieczności wychodzenia z domu – przez internet. Dotyczy to m.in. spraw z zakresu ruchu drogowego, realizacji świadczeń rodzinnych, świadczeń z pomocy społecznej, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych oraz Karty Dużej Rodziny. Nowelizacja wpisuje się w prowadzone przez ministra cyfryzacji we współpracy z innymi ministrami prace w ramach programu „Od papierowej do cyfrowej Polski” i stanowią kolejny krok ułatwiający obywatelowi ubieganie się o przysługujące mu świadczenia bez konieczności wielu wizyt w urzędach wydających rozmaite zaświadczenia.

Ustawa wprowadza zmiany w przepisach dotyczących realizacji świadczeń rodzinnych, świadczeń z pomocy społecznej, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych oraz Karty Dużej Rodziny. Istotą tych zmian jest zdecydowane zmniejszenie liczby zaświadczeń, które muszą dołączać do wniosku osoby ubiegające się o przyznanie świadczeń rodzinnych, świadczeń w przypadku bezskutecznej egzekucji alimentów, Karty Dużej Rodziny i świadczenia wychowawczego. Nie będzie potrzeby dołączania do wniosku wielu zaświadczeń (np. o nauce dziecka w szkole czy w szkole wyższej), wystarczające będzie złożenie stosownego oświadczenia. Jednocześnie organ ustalający prawo do poszczególnych świadczeń samodzielnie pozyska informacje z poszczególnych rejestrów pozwalające na weryfikację poprawności złożonych oświadczeń.

Zmiany dotyczą także przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym, ich celem jest umożliwienie sprawdzania drogą elektroniczną liczby punktów przypisanych kierowcy za popełnione naruszenia. Nowelizacja pozwoli także na nieodpłatny dostęp do danych o pojazdach zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów organom Inspekcji Ochrony Środowiska.

Od kiedy nowe przepisy mają obowiązywać?

Ustawa (Dz.U. poz. 777ma wejść w życie w dniu 1 lipca 2017 r., z wyjątkiem przepisów umożliwiających uruchomienie e-usługi w zakresie centralnej ewidencji kierowców (możliwość sprawdzenia liczby punktów naliczonych za popełnione naruszenia przepisów ruchu drogowego), które weszły w życie 24 kwietnia 2017 r., oraz przepisów nakładających na policję obowiązek przekazania do centralnej ewidencji kierowców danych zgromadzonych w ewidencji kierowców, które weszły w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy. Zmiany wprowadzone w ustawie o systemie informacji oświatowej wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. z uwagi na konieczność dostosowania systemów teleinformatycznych. Przepisy, na podstawie których minister właściwy do spraw rodziny będzie uprawniony do pozyskiwania danych niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń za pomocą informatycznego nośnika danych, wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy. 

Obserwuj nas na:

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 26.1.2015

    Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych

    W 19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Wprowadziła ona do polskiego porządku prawnego istotne zmiany, które mają doniosłe znaczenie (...)

  • 22.8.2018

    Elektronizacja małych zamówień publicznych nastąpi później

    Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz innych ustaw ma na celu odroczenie pełnej elektronizacji w odniesieniu do małych zamówień, których wartość jest poniżej (...)

  • 18.6.2017

    Co ma się zmienić w rejestrach medycznych?

    Rządowy projekt przewiduje, że administratorami danych związanych z rejestrami medycznymi będą podmioty, które prowadzą te rejestry. Rejestry medyczne są wykorzystywane m.in. na potrzeby (...)

  • 18.5.2018

    Co z wpisem w CEIDG bez numeru PESEL?

    Realnie działający przedsiębiorcy nie muszą obawiać się wykreślenia z CEIDG. W przypadku braku numeru PESEL, MPiT dokonało zmian, bez konieczności ich angażowania. Wykreślenie dotyczy natomiast (...)

  • 26.4.2018

    Jeden login

    Rada Ministrów przyjęła tzw. ustawę węzłową. Przewiduje ona wprowadzenie jednego, spójnego loginu/identyfikatora, który docelowo umożliwi korzystanie ze wszystkich cyfrowych (...)