Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Do zadań starosty związanych z prowadzeniem ewidencji należy m. in. okresowa weryfikacja danych ewidencyjnych. Aktualizacja operatu ewidencyjnego następuje poprzez wprowadzanie udokumentowanych zmian do bazy danych ewidencyjnych. Jak wynika z opisywanej sytuacji zmiana w ewidencji gruntów i budynków została wprowadzona z urzędu, co jak najbardziej jest możliwe.
Starosta zapewnia też przeprowadzenie okresowych weryfikacji danych ewidencyjnych w zakresie:
-
zgodności tych danych z treścią dokumentów źródłowych stanowiących podstawę wpisu do ewidencji,
-
zgodności treści mapy ewidencyjnej ze stanem faktycznym w terenie.
Weryfikację, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przeprowadza się w każdym obrębie co najmniej raz na 10 lat, obejmując nią co najmniej 10% dokumentów źródłowych, które stanowiły podstawę dokonanych zmian w operacie ewidencyjnym.
Właściwy miejscowo wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego i kartograficznego w razie stwierdzenia nieodpowiedniego stanu operatu ewidencyjnego może zarządzić przeprowadzenie okresowych weryfikacji w krótszych odstępach czasowych.
Dane mogą też podlegać aktualizacji na wniosek określonych podmiotów, do których należą także właściciele nieruchomości.
Może Pan wiec zwrócić się do starosty o zaktualizowanie, usunięcie niezgodności w ewidencji. Nie można natomiast mówić o unieważnieniu części ewidencji, np. mapy. Dane ewidencyjne, które utraciły swoją aktualność, podlegają archiwizacji.