e-prawnik.pl Porady prawne

Błąd w mapie ewidencji gruntów

Pytanie:

W 1991 roku nabyłem nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym, z dokumentacją sprzedaży otrzymałem wówczas wypis z rejestru gruntów, na którym oznaczona jest nieruchomość będąca przedmiotem mojego zakupu. Następnie w 2006 roku Starostwo Powiatowe na mój wniosek wydało na moją rzecz aktualny odpis z mapy ewidencji i gruntów dotyczący mojej nieruchomości, którą nabyłem w 1991 roku. W mapie ewidencji gruntów z 2006 roku ujawniłem rozbieżność w stosunku do mapy ewidencji gruntów z 1991 roku. Rozbieżność polega na tym, iż z mapy ewidencji gruntów z 1991 roku wynika, iż szerokość mojego budynku wynosi 14 mb, natomiast w mapie ewidencji gruntów z 2006 roku wynika, iż szerokość mojego budynku wynosi 13mb. Z przeprowadzonego obmiaru stanu rzeczywistego budynku wynika, iż faktyczna szerokość mojego budynku wynosi 14mb czyli zgodnie z mapą ewidencji gruntów z 1991 roku. Powyższa ujawniona nieścisłość ma ważne znaczenie, ponieważ mój dom jest w zabudowie szeregowej z innymi budynkami, co stanowi iż jeśli by przyjąć mapę ewidencji gruntów z 2006 roku wynikałoby, iż część mojego budynku leży po stronie sąsiedniego budynku, co stanowiło by o swoistym absurdzie. Czy w takiej sytuacji kiedy ujawniłem błąd i rozbieżność między mapą ewidencji gruntów wydanych w 1991 i 2006 roku dotyczące tej samej nieruchomości, to czy mogę się zwrócić do Starosty o spowodowanie usunięciu tego błędu i czy stroną w takim przypadku jest Starosta oraz czy mapa ewidencji gruntów wydana w 2006 roku może być unieważniona, jeśli osoby uprawnione potwierdzą że istnieje w niej błąd.

Masz inne pytanie do prawnika?

Odpowiedź prawnika: Błąd w mapie ewidencji gruntów

20.2.2007

Do zadań starosty związanych z prowadzeniem ewidencji należy m. in. okresowa weryfikacja danych ewidencyjnych. Aktualizacja operatu ewidencyjnego następuje poprzez wprowadzanie udokumentowanych zmian do bazy danych ewidencyjnych.  Jak wynika z opisywanej sytuacji zmiana w ewidencji gruntów i budynków została wprowadzona z urzędu, co jak najbardziej jest możliwe.

Starosta zapewnia  też przeprowadzenie okresowych weryfikacji danych ewidencyjnych w zakresie:  

  • zgodności tych danych z treścią dokumentów źródłowych stanowiących podstawę wpisu do ewidencji,  
  • zgodności treści mapy ewidencyjnej ze stanem faktycznym w terenie.  

Weryfikację, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przeprowadza się w każdym obrębie co najmniej raz na 10 lat, obejmując nią co najmniej 10% dokumentów źródłowych, które stanowiły podstawę dokonanych zmian w operacie ewidencyjnym.  

Właściwy miejscowo wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego i kartograficznego w razie stwierdzenia nieodpowiedniego stanu operatu ewidencyjnego może zarządzić przeprowadzenie okresowych weryfikacji w krótszych odstępach czasowych.  

Dane mogą też podlegać aktualizacji na wniosek określonych podmiotów, do których należą także właściciele nieruchomości.

Może Pan wiec zwrócić się do starosty o zaktualizowanie, usunięcie niezgodności w ewidencji. Nie można natomiast mówić o unieważnieniu części ewidencji, np. mapy. Dane ewidencyjne, które utraciły swoją aktualność, podlegają archiwizacji.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (1)

Re: Błąd w mapie ewidencji gruntów

wega

19.12.2012 22:47:42

Re: Błąd w mapie ewidencji gruntów

czy starostwo odpowiada za błędy w wypisie z rejestru ? taki dokument jest obowiązkowy do zawarcia aktu notarialnego i starostwo wydając go pobiera opłatę. Po dokonaniu podziału w wyciągu z wykazu zmian gruntowych wykazano prawie 5000mkw mniej. Wobec tego, w oparciu o państwowy dokument, za który zapłaciłem, nabyłem o 0,5 ha mniej niż wykazano w akcie i za co zapłaciłem. poniosłem ewidentną szkodę. wobec kogo moge miec roszczenie ? czy organ państwowy nie odpowiada za dane w rejestrze, który prowadzi i które sprzedaje jako obowiązkowa część aktu notarialnego ?


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ