Błędna nazwa firmy na fakturze a obowiązek zapłaty
Pytanie:
"Klient nie chce mi zapłacić za wykonaną usługę. Stwierdził, że faktura została źle wystawiona, bo zawiera starą nazwę, a jego spółka ma już nową. Odmówił jednak sporządzenia korekty do faktury, więc musiałem to zrobić ja - chociaż na pisemnej umowie widnieje jego stara nazwa. Teraz twierdzi, że korekta do niego nie dotarła, mimo że wysłałem ją listem poleconym. Ewidentnie gra na zwłokę i mówi, że nie zapłaci, bo faktura rzekomo nie jest wystawiona na niego (zawiera starą nazwę firmy). Czy obowiązek informowania o zmianie nazw, adresów, itp. leży po stronie kogoś, kto dokonuje takich zmian? Czy w opisanej sytuacji błędna nazwa odbiorcy na fakturze może być skutecznym sposobem na odmowę zapłaty?"
Odpowiedź prawnika: Błędna nazwa firmy na fakturze a obowiązek zapłaty
W opisanej sytuacji błędna, czy raczej nieaktualna, nazwa firmy nie jest w żadnym razie podstawą do odmowy wykonania świadczenia pieniężnego. W zasadzie klient powinien poinformować Państwa o zmianie nazwy firmy, by umożliwić odpowiednie oznaczenie jej na fakturze. Przepisy nie nakładają jednak na niego wprost takiego obowiązku względem kontrahenta. W żadnym razie jednak nie może unikać zapłaty. A naszym zdaniem, wezwanie do zapłaty było skuteczne już z chwilą doręczenia pierwszej faktury. Jeśli przedmiotem transakcji było odpłatne dostarczanie towaru lub odpłatne świadczenie usług, a strony zawarły umowę w związku z wykonywaną przez siebie działalnością gospodarczą lub zawodową, to znajdą zastosowania przepisy ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Zgodnie z nimi, jeżeli termin zapłaty nie został określony w umowie, wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za okres począwszy od 31 dnia po spełnieniu świadczenia niepieniężnego - do dnia zapłaty, ale nie dłuższy niż do dnia wymagalności świadczenia pieniężnego. Za dzień wymagalności świadczenia pieniężnego uważa się dzień określony w pisemnym wezwaniu dłużnika do zapłaty, w szczególności w doręczonej dłużnikowi fakturze lub rachunku.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?