Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W opisanej sytuacji błędna, czy raczej nieaktualna, nazwa firmy nie jest w żadnym razie podstawą do odmowy wykonania świadczenia pieniężnego. W zasadzie klient powinien poinformować Państwa o zmianie nazwy firmy, by umożliwić odpowiednie oznaczenie jej na fakturze. Przepisy nie nakładają jednak na niego wprost takiego obowiązku względem kontrahenta. W żadnym razie jednak nie może unikać zapłaty. A naszym zdaniem, wezwanie do zapłaty było skuteczne już z chwilą doręczenia pierwszej faktury. Jeśli przedmiotem transakcji było odpłatne dostarczanie towaru lub odpłatne świadczenie usług, a strony zawarły umowę w związku z wykonywaną przez siebie działalnością gospodarczą lub zawodową, to znajdą zastosowania przepisy ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Zgodnie z nimi, jeżeli termin zapłaty nie został określony w umowie, wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za okres począwszy od 31 dnia po spełnieniu świadczenia niepieniężnego - do dnia zapłaty, ale nie dłuższy niż do dnia wymagalności świadczenia pieniężnego. Za dzień wymagalności świadczenia pieniężnego uważa się dzień określony w pisemnym wezwaniu dłużnika do zapłaty, w szczególności w doręczonej dłużnikowi fakturze lub rachunku.