Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W przedmiocie pytania o powiadomienie na piśmie o treści uchwały, która została podjęta z udziałem głosów zbieranych indywidualnie faktycznie należy to do obowiązków zarządcy nieruchomości. Niestety spełnianie tego obowiązku nie jest obwarowane w zasadzie żadną sankcją. Należy stwierdzić jednoznacznie, że pomimo nie doręczenia Panu kserokopii, uchwała spełnia wymogi formalno - prawne w tym sensie, że nie ma to wpływu na skuteczność uchwały (Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 8 lipca 2004 r. IV CK 543/2003 - Niedopełnienie ustawowego obowiązku powiadomienia każdego właściciela o treści uchwały podjętej w tym trybie (art. 23 ust. 3 ustawy) nie ma wpływu na jej skuteczność). Niemniej jest to naruszenie prawa i obowiązków zarządu. W zasadzie jedynym środkiem obrony dla właścicieli jest wykorzystanie art. 26 ust. 1 u.w.l. I żądanie ustanowienia przez sąd zarządu przymusowego w sytuacji, gdy zarząd nie wykonuje swoich obowiązków. Aby dowiedzieć się o przegłosowaniu uchwały, jeśli informacja nie jest udzielana Panu telefonicznie, można spróbować zdobyć ją żądając dostępu do dokumentów wspólnoty. Jeśli i to nie odniesie (co jest prawdopodobne) skutku, pozostaje w piśmie do sądu wyjaśnić powyższą sytuację uzasadniając brak odpisu uchwały oraz niejasną sytuację co do obowiązywania uchwały.
Co do zmiany stanowiska przez przedstawiciela Gminy już po podjęciu uchwały, to w przepisach ustawy wprost ten problem nie został jednoznacznie rozwiązany. Jednakże podobna sytuacja była już przedmiotem rozstrzygnięcia sądowego. W wyroku z dnia 9 kwietnia 2003 r. II SA/Gd 873/2000 Naczelny Sąd Administracyjny - Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku orzekł, że zmiana stanowiska przez osobę uczestniczącą w podejmowaniu uchwały, nie ma samoistnego wpływu na prawne znaczenie uchwały. Skutki prawne jej oświadczenia, współtworzącego uchwałę o zgodzie na dokonanie określonych czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu nieruchomością wspólną nie mogą być anulowane w drodze prostego cofnięcia. Ewentualny wpływ na proces inwestycyjny może mieć jedynie skuteczne zaskarżenie uchwały właścicieli do sądu powszechnego na podstawie art. 25 ustawy o własności lokali. Z powyższego wynika, że działanie pana przedstawiciela Gminy było pozbawione skutków prawnych i wiążące jest jego pierwotne stanowisko wyrażone w uchwale.
Jeżeli chodzi o pytanie z terminem na zbieranie podpisów to takiego terminu nie ma.
Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych dane osobowe mogą być przetwarzane tylko w przypadkach wymienionych w 23 ust. 1 tejże ustawy. Pytanie jednak dotyczy raczej sposobu wykorzystywania tych danych. Faktycznie udostępnienie danych osobowych sprzątaczce może stanowić naruszenie ustawy. Według ustawy nie wolno ujawniać danych pozwalających na identyfikację osoby. Same informacje o nadpłatach, zadłużeniach etc. nie stanowią danych osobowych w rozumieniu ustawy, gdyż same nie pozwalają na identyfikację osoby. Z drugiej jednak strony, czysto pragmatycznej, sprzątaczka musi wiedzieć gdzie wymienione przez Pana dokumenty dostarczyć - zarząd może bowiem zlecić tę czynność takiej osobie. Naszym zdaniem powyższe dokumenty powinny być jednak zabezpieczone w taki sposób, aby sprzątaczka nie miała dostępu do ich szczegółowej treści, natomiast powinna mieć dostęp do danych osobowych w postaci imienia, nazwiska i adresu.