Działanie pracownika na szkodę firmy
Pytanie:
"Zajmujemy się sprzedażą, pracujące u nas osoby mają dostęp do tajnych i ważnych informacji np. kontrahenci, gdzie i po ile zakupujemy towary, jaka mamy strategię itd. W związku z dostępem pracownika do szczególnie ważnych informacji w firmie, czy istnieje klauzula w prawie, mówiąca o zakazie rozprzestrzeniania danych informacji, czy należy podpisać dodatkowy aneks, jeżeli tak, czy posiadają państwo taki formularz? Poza tym część pracowników odpowiada na maile, zajmuje się reklamacjami, jeżeli specjalnie np. zatuszowaliby jakąś wiadomość, źle odpowiedzieli, czy nie uwzględnili reklamacji działając na szkodę firmy - czy powinni ponieść jakieś konsekwencje w związku z takim działaniem? Czy należy podpisać z nimi osobny dokument? "
Odpowiedź prawnika: Działanie pracownika na szkodę firmy
W świetle przepisów kodeksu pracy pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną. Odpowiedzialność pracownika i jej granice są określone ustawowo. Pracownik ponosi odpowiedzialność z mocy przepisów kodeksu pracy, a zatem nie jest wymagane podpisywanie w tym celu żadnych dokumentów.
Pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda. Pracodawca musi wykazać okoliczności uzasadniające odpowiedzialność pracownika. Za szkodę wyrządzoną pracodawcy z winy umyślnej pracownik odpowiada w pełnej wysokości wyrządzonej szkody. Natomiast za szkodę wyrządzoną z winy nieumyślnej - tylko do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.
Na podstawie art. 100. § 1 kodeksu pracy pracownik jest zobowiązany dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę oraz przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach. W świetle przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji określa natomiast co stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
Pracodawca może zawrzeć z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji. Przez zakaz konkurencji należy rozumieć zobowiązanie pracownika, że nie podejmie prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy oraz nie podejmie zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub innego stosunku prawnego u podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną. Umowa o zakazie konkurencji może dotyczyć nie tylko czasu trwania stosunku pracy, ale także określonego czasu po ustaniu stosunku pracy. Dla skuteczności umowy o zakazie konkurencji niezbędne jest zachowanie formy pisemnej pod rygorem nieważności, precyzyjne określenie czasu trwania i treści zakazu konkurencji oraz treści, a także zobowiązanie pracodawcy do wypłacenia pracownikowi przez czas trwania ograniczenia odszkodowania.
Jeżeli pracodawca nie zawrze z pracownikiem umowy o zakazie konkurencji, to były pracownik może podejmować działalność konkurencyjną, z tym że nie może ujawniać bądź wykorzystywać informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa byłego pracodawcy. Obowiązek zachowania tajemnicy wynika bowiem z ustawy i nie wymaga podpisania dodatkowych umów z pracownikiem. Granice odpowiedzialności pracownika wyznacza w takim przypadku ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zakaz ujawniania informacji dotyczy także byłego pracownika przez okres 3 lat po ustaniu stosunku pracy. Pracownik może ponieść odpowiedzialność zarówno cywilną, jak i karną.
Prosimy również o zapoznanie się z opinią prawną Konsekwencje niezachowania tajemnicy handlowej przez pracownika - opinia prawna
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?