Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 268a kpa, organ administracji publicznej może w formie pisemnej upoważniać pracowników kierowanej jednostki organizacyjnej do załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń.
Jak więc wynika z powyższego przepisu, upoważnienie do załatwiania spraw powinno być udzielone na piśmie i z określeniem daty, od której ono obowiązuje. Nie jest więc wymagana specjalna forma, np. decyzji czy zarządzenia. Dla wywołania skutków prawnych należy takie upoważnienie wydać na piśmie. Może więc ono być zawarte zarówno w odrębnym piśmie, jak i wynikać z aktu wewnętrznego regulującego organizację i zasady funkcjonowania danej jednostki organizacyjnej, np. z regulaminu organizacyjnego.
W związku z powyższym dyrektora zakładu jednostki organizacyjnej Skarbu Państwa nieposiadającej osobowości prawnej, nie ma obowiązku udzielać upoważnienia w formie decyzji administracyjnej, może tego dokonać w dowolnej formie pisemnej.