Gwarancja - termin naprawy
Pytanie:
"Spółka z o. o. zakupiła u sprzedawcy (dalej nazywanym Sklep) monitor Firmy A. z 36 miesięczna gwarancją. Monitor się zepsuł i zgodnie z instrukcjami producenta Firmy A został wysłany kurierem do centrum napraw Firmy A, gdzie pozostaje aż do dziś czyli ponad 60 dni. Książeczka gwarancyjna jest w 10 językach (ale nie w polskim) i nie opisuje w jakim czasie zepsuty sprzęt musi być naprawiony. Żadnego innego dokumentu gwarancji nie otrzymano. Zatem przyjmuje, ze gwarancja to 3 lata - z ogólnym zasadami przyjętymi dla terytorium Polski. W jakim czasie Centrum Serwisowe Firmy A (Producenta) powinno zreperować usterkę - w obrocie miedzy firmowym ? Podobno jest to 14 dni ? Skoro okres 14, 30, a nawet 60 dni gdy sprzęt pozostaje w naprawie juz minął - do kogo sie zwrócić o zwrot pieniędzy ? Do Sklepu, który sprzedał? Czy do Producenta, który nie potrafi zreperować sprzętu przez ponad 60 dni ?"
Odpowiedź prawnika: Gwarancja - termin naprawy
Gwarant jest obowiązany wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w odpowiednim terminie i dostarczyć uprawnionemu z gwarancji rzecz na swój koszt. Jeżeli terminu tego nie określono w dokumencie gwarancyjnym, powinien on zostać ustalony z uwzględnieniem zachodzących okoliczności, w tym potrzeb nabywcy, dobrych obyczajów kupieckich i staranności profesjonalisty.
W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Należy sprawdzić, kto jest wystawcą gwarancji, czy jest to sklep, importer czy producent. W razie nieuzasadnionego przedłużania się terminu naprawy, można domagać się wymiany rzeczy na nową, wolną od wad.
Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana, a nie 3 lata, chyba że wynika to jasno z gwarancji.
Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, oprócz ochrony wynikającej z gwarancji, przysługuje tzw. rękojmia za wady. Treść uprawnień jest szersza w przypadku rękojmi, jednak nie można uprawnień z tytułu gwarancji i z tytułu rękojmi stosować kumulatywnie, czy też wybierać poszczególnych elementów tych dwóch reżimów wedle uznania. Przy zastosowaniu rękojmi sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego za niezgodność towaru z umową. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady kupujący może od umowy odstąpić, albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad, albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.
Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego kupujący wybierając uprawnienia gwarancyjne traci uprawnienia z tytułu rękojmi. Przy wyborze uprawnień płynących z rękojmi kupujący traci możliwość realizacji uprawnień wynikających z gwarancji. Jeżeli jednak kupujący w związku z wadą fizyczną rzeczy dokonał na podstawie art. 579 kc wyboru reżimu odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu gwarancji i zażądał naprawy rzeczy, to wybór ten jest wiążący w tym znaczeniu, że dopiero niezrealizowanie tego zadania przez sprzedawcę (gwaranta) w odpowiednim terminie otwiera uprawnionemu drogę do skorzystania z rękojmi, albo do dochodzenia danych uprawnień z gwarancji. Skuteczne usunięcie wady w stosownym terminie sprawia, że przywrócona zostaje konieczna ekwiwalentność świadczeń i inne roszczenia zarówno z gwarancji, jak i z rękojmi stają się w odniesieniu do tej wady bezprzedmiotowe.
Zakładając zatem, że gwarant popada w nieuzasadnioną zwłokę, nie wywiązując się z obowiązku naprawy, może Pan na zasadach rękojmi domagać się od sprzedawcy wymiany towaru na nowy lub też zwrotu pieniędzy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?