Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W podanym przypadku pralnia wadliwie wykonała usługę, dlatego też klient pralni może domagać się odszkodowania z tytułu niewłaściwego wykonania zobowiązania. Oddanie do pralni odzieży jest umową o dzieło, zgodnie z art. 638 kodeksu cywilnego regulującym ten typ umowy, zasady reklamacji usługi pralniczej są co do zasady takie same jak zasady reklamacji zakupionych towarów. Pierwszym krokiem w sporze z pralnią powinno być złożenie reklamacji. Reklamacja powinna być rozpatrzona w terminie 14 dni od zawiadomienia wykonawcy o wadach. W opisanej sprawie ważna jest informacja podana na metce. Pralnia może uwolnić się od odpowiedzialności za wadliwie wykonaną usługę, jeśli wykaże, że wyprała żakiet zgodnie z informacją zamieszczoną na metce. Wówczas spór może rozstrzygnąć tylko sąd. Opinia producenta nie jest wiążąca dla pralni, ale jej treść może być przydatna w przyznaniu racji klientowi. Jeżeli pralnia rzeczywiście niewłaściwie wyprała żakiet, a nie przyznała się do błędu właściwym do rozstrzygnięcia sporu będzie sąd. Jednakże opinia producenta może przekonać pralnię do załatwienia sprawy na drodze polubownej.