Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 9 kodeksu postępowania administracyjnego, organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek. Wskazana zasada stanowi zasadę ogólną postępowania administracyjnego. Przepisy nie nakładają wprost na udzielającego informacji obowiązku podpisania się na informacji. Brak takiego podpisu może jednak oznaczać nie wywiązanie się z zasady udzielania informacji, gdyż informacja bez podpisu może okazać się bezwartościową w tym sensie, że organ, który jej udzielił, może temu zaprzeczyć. Ponadto, odmowa autoryzacji udzielonej informacji może stanowić naruszenie zasady z art 8 kpa, zgodnie z którą organy administracji publicznej obowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa oraz świadomość i kulturę prawną obywateli.
Można również dodać, że zgodnie z kpa, ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o organach administracji publicznej - rozumie się przez to również organy jednostek samorządu terytorialnego.
Jeżeli organ nie wypełnia swoich obowiązków, można złożyć skargę. Zgodnie z art. 227 kpa, przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.