Odmowa sprzedaży towaru
Pytanie:
"Jeden z kontrahentów permanentnie zalega z płatnościami za faktury. Czy mogę odmówić przyjęcia kolejnego zamówienia lub sprzedaży/wydania towaru do czasu uregulowania płatności? Czy jest jakaś podstawa prawna do takiej odmownej decyzji? Należy dodać, że jestem producentem pewnego produktu. Prowadzę sprzedaż detaliczną i hurtową (dla pośredników). Czy takie działanie ze strony producenta nie zostanie potraktowane naruszenie zasad o konkurencji? A może powinienem powiadomić kontrahenta o przyjęciu/stosowaniu takich zasad od danego dnia i dopiero wówczas mam prawo stosowania odmowy? "
Odpowiedź prawnika: Odmowa sprzedaży towaru
Przede wszystkim w polskim prawie obowiązuje zasada swobody umów. Oznacza ona nie tylko możliwość swobodnego kreowania treści umowy, lecz także wyboru kontrahenta oraz decyzji, czy w ogóle zawierać daną umowę. Nie ma żadnych przeszkód, by zakończyć współpracę z nierzetelnym kontrahentem. Producent nie musi w tym celu przedstawiać żadnego uzasadnienia swojej decyzji, nie musi też uprzedzać tej firmy, iż nie będzie już z nią zawierał umów.
Inaczej będzie się przedstawiać opisana sytuacja, jeśli obie strony podpisały wcześniej umowę stałej współpracy lub umowę dostawy. W takim wypadku należałoby się odnieść do postanowień umowy. W każdym razie jednak brak zapłaty za towar jest nienależytym wykonaniem zobowiązania i mógłby w określonym wypadku stanowić przyczynę wypowiedzenia umowy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?