Odwołanie członka zarządu
Pytanie:
"Jakie dokumenty (np. akt notarialny, itp.) są potrzebne do zmiany decyzją właściciela Prezesa Zarządu w sp. z o.o. oraz gdzie takie informacje powinny być zgłoszone (np. KRS, US, ZUS)?"
Odpowiedź prawnika: Odwołanie członka zarządu
Oznaczenie organu uprawnionego do powoływania i odwoływania członków zarządu powinien zawierać akt założycielski spółki. Jeżeli nie rozstrzyga tej kwestii, stosuje się uregulowanie kodeksowe, zgodnie z którym odwołania członka zarządu może dokonać w drodze uchwały zgromadzenie wspólników (czasem będzie to tylko jeden wspólnik w jednoosobowej spółce z o.o.). W akcie założycielskim mogą być też zamieszczone postanowienia ograniczające możliwość odwołania np. tylko z ważnych przyczyn.
Odwołanie członka zarządu nie ma wpływu na jego roszczenia z umowy o pracę lub innego tytułu.
Zmiana składu zarządu rodzi obowiązek zgłoszenia tego faktu do Krajowego Rejestru Sądowego w ciągu 7 dni od zajścia okoliczności uzasadniających zgłoszenie (tu: od dnia odwołania). Zgłoszenia takiego dokonuje zarząd spółki. Zmiana składu zarządu staje się skuteczna jednak z chwilą jej dokonania, a nie z chwilą wpisu.
Powołanie zarządu lub zmiana jego składu nie stanowi zmiany umowy spółki i nie wymaga zachowania formy aktu notarialnego, w związku z tym nie jest konieczne zaprotokołowanie uchwały wspólników przez notariusza. Do zmiany odpowiedniego wpisu w KRS wystarczy protokół uchwały (w zwykłej formie pisemnej) o odwołaniu członka zarządu dołączony do wniosku o zmianę wpisu.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?