Opłata za administrowanie mieszkaniem
Pytanie:
"Witam. Mieszkanie jest odrębną własnością w budynku, w którym ogół właścicieli tworzy wspólnotę mieszkaniową. Administracją zajmuje się wynajęta przez wspólnotę firma, która za usługi administracyjne nalicza stawkę wg metrażu. W akcie notarialnym jest podana powierzchnia mieszkania np. 50m i powierzchnia piwnicy np. 20m. Jak powinna być naliczana stawka za usługi administracyjne: od powierzchni mieszkania 50m, czy od mieszkania np. 50m i powierzchnia piwnicy np. 20m?"
Odpowiedź prawnika: Opłata za administrowanie mieszkaniem
Obowiązek ponoszenia kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej wynika z art. 12 ust. 2 ustawy o własności lokali. Zgodnie z tym przepisem pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach. Właściciele ponoszą zatem koszty stosownie do wielkości udziałów, z własnością piwnicy jest również związany udział w nieruchomości wspólnej.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o własności lokali udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Oznacza to więc, że przy wyliczaniu wysokości kosztów zarządu nieruchomością wspólną, należy brać pod uwagę także powierzchnię pomieszczeń przynależnych, w tym piwnic, strychów, komórek lokatorskich.
Należy jednak wskazać, że dokonywanie zaliczek może rządzić się odmiennymi zasadami, określonymi przez wspólnotę w jej uchwałach, względnie regulaminach rozliczania opłat. Bywa więc, że wiele wspólnot nalicza zaliczki jedynie wedle metrażu danego mieszkania - jeżeli uchwała o tym nie została zaskarżona, obowiązuje ona wszystkich mieszkańców. Niezależnie od tego, końcowe rozliczenie dokonywanych wpłat powinno odbywać się według zasad określonych w art. 12 ust. 2.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?