Rękojmia za sprzedaż hurtową
Pytanie:
"Prowadzę działalność gospodarczą i kupiłem towar w hurtowni, ale potem w moim sklepie się okazało, że towar ma wady uniemożliwiające jego użytkowanie (wada nie daje się usunąć) i nie mogłem go sprzedać. Hurtownik nie chce zwrócić towaru, ani obniżyć ceny. Czy ma takie prawo? "
Odpowiedź prawnika: Rękojmia za sprzedaż hurtową
Odpowiedzialność sprzedawcy wadliwego towaru ma dwojakie źródło - po pierwsze odpowiada on za nienależyte wykonanie zobowiązania (odpowiedzialność odszkodowawcza - art. 471 ustawy Kodeks cywilny), a po drugie, ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmii za wady towaru przy sprzedaży (art. 556 - 576 k.c.). Z punktu widzenia kupującego ten drugi rodzaj odpowiedzialności ma dużo większe znaczenie, gdyż sprzedawca ma obowiązek uwzględnić roszczenia z tytułu rękojmii bez względu na to, czy wada powstała z jego winy. W stosunkach między przedsiębiorcami (sprzedaż niekonsumencka) rękojmia za wady towaru sprzedanego jest regulowana przez przepisy Kodeksu cywilnego (szczegóły dotyczące odpowiedzialności z tytułu rękojmii można znaleźć w poradzie Rękojmia za wady towaru poza sprzedażą konsumencką). Zgodnie z art. 560 tej ustawy jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne. Jeśli zatem sprzedawca nie chce wymienić rzeczy wadliwych na wolne od wad kupującemu przysługuje prawo odstąpienia od umowy. Zamiast wykonywać prawo odstąpienia, kupujący może również żądać od sprzedawcy obniżenia ceny. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia. Jeżeli zaś kupujący żąda obniżenia ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej, obniżenie powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad. Jeśli zatem odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmii nie została między stronami umowy wyłączona lub ograniczona, a wada towaru istniała już w momencie dokonywania zakupu w hurtowni, kupującemu przysługują uprawnienia opisane powyżej, a sprzedawca ma obowiązek uwzględnić jego żądania.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?