Rekompensata od operatora telefonii komórkowej
Pytanie:
"Właściciel terenu, na którym stał nadajnik operatora telefonii komórkowej, wypowiedział umowę. Skutkiem tego w miejscu, w którym jest siedziba mojej firmy, nie ma praktycznie zasięgu. Rozmowy są niskiej jakości, komunikacja urywa się. W konsekwencji trzeba korzystać telefonu stacjonarnego, co jest droższe i mniej wygodne. Nadto, kiedy dzwoni kontrahent, trzeba przerywać rozmowę i oddzwaniać ze zwykłego telefonu lub wychodzić w na zewnątrz. Jest to nienormalne, tym bardziej, że rzecz dzieje się w największym mieście w Polsce. Jakiej rekompensaty i na jakiej podstawie można się spodziewać od operatora? Nie zależy mi oczywiście na horrendalnych odszkodowaniach, ale dla przyzwoitości uważam, że operator winien mi jest np. zwrot opłaty abonamentowej za dany okres lub jakieś dodatkowe minuty dla porządku."
Odpowiedź prawnika: Rekompensata od operatora telefonii komórkowej
W opisanej sytuacji można mówić o nienależytym wykonaniu usług telekomunikacyjnych. Do ewentualnej odpowiedzialności operatora w takim przypadku ustawa Prawo telekomunikacyjne nakazuje stosować przepisy kodeksu cywilnego. Zastosowanie będzie miał przede wszystkim przepis art. 471 kc, który stanowi, iż dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Ważny jest właśnie ów zakres odpowiedzialności, który z reguły jest oznaczony w umowie zawartej z operatorem telekomunikacyjnym. Warto przestudiować umowę i zapoznać się z przepisami dotyczącymi odpowiedzialności operatora.
Roszczeń odszkodowawczych można dochodzić na drodze sądowej. Przedtem warto jednak zgłosić operatorowi reklamację. Reklamacja może być złożona w terminie 12 miesięcy od dnia, w którym usługa została nienależycie wykonana. Reklamacja powinna zawierać:
-
imię i nazwisko albo nazwę oraz adres zamieszkania albo siedziby użytkownika, zwanego dalej „reklamującym”;
-
określenie przedmiotu reklamacji oraz reklamowanego okresu;
-
przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację;
-
przydzielony reklamującemu numer, którego dotyczy reklamacja, numer ewidencyjny nadany reklamującemu przez dostawcę usług lub adres miejsca zakończenia sieci;
-
wysokość kwoty odszkodowania lub innej należności - w przypadku gdy reklamujący żąda ich wypłaty;
-
numer konta bankowego lub adres właściwy do wypłaty odszkodowania lub innej należności albo wniosek o ich zaliczenie na poczet przyszłych płatności - w przypadku, o którym mowa w pkt 6
-
podpis reklamującego - w przypadku reklamacji złożonej w formie pisemnej.
Operator ma 30 dni na odpowiedź. Jeżeli reklamacja usługi telekomunikacyjnej nie zostanie rozpatrzona w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że ta reklamacja została uwzględniona.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?