Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W opisanej sytuacji można mówić o nienależytym wykonaniu usług telekomunikacyjnych. Do ewentualnej odpowiedzialności operatora w takim przypadku ustawa Prawo telekomunikacyjne nakazuje stosować przepisy kodeksu cywilnego. Zastosowanie będzie miał przede wszystkim przepis art. 471 kc, który stanowi, iż dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Ważny jest właśnie ów zakres odpowiedzialności, który z reguły jest oznaczony w umowie zawartej z operatorem telekomunikacyjnym. Warto przestudiować umowę i zapoznać się z przepisami dotyczącymi odpowiedzialności operatora.
Roszczeń odszkodowawczych można dochodzić na drodze sądowej. Przedtem warto jednak zgłosić operatorowi reklamację. Reklamacja może być złożona w terminie 12 miesięcy od dnia, w którym usługa została nienależycie wykonana. Reklamacja powinna zawierać:
-
imię i nazwisko albo nazwę oraz adres zamieszkania albo siedziby użytkownika, zwanego dalej „reklamującym”;
-
określenie przedmiotu reklamacji oraz reklamowanego okresu;
-
przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację;
-
przydzielony reklamującemu numer, którego dotyczy reklamacja, numer ewidencyjny nadany reklamującemu przez dostawcę usług lub adres miejsca zakończenia sieci;
-
wysokość kwoty odszkodowania lub innej należności - w przypadku gdy reklamujący żąda ich wypłaty;
-
numer konta bankowego lub adres właściwy do wypłaty odszkodowania lub innej należności albo wniosek o ich zaliczenie na poczet przyszłych płatności - w przypadku, o którym mowa w pkt 6
-
podpis reklamującego - w przypadku reklamacji złożonej w formie pisemnej.
Operator ma 30 dni na odpowiedź. Jeżeli reklamacja usługi telekomunikacyjnej nie zostanie rozpatrzona w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że ta reklamacja została uwzględniona.