Stosunek pracy w przypadku likwidacji pracodawcy
Pytanie:
"Pozostaję w stosunku pracy z placówką, która została zlikwidowana z końcem ubiegłego roku szkolnego. Jestem nauczycielem mianowanym. W dniu, w którym dokonała się likwidacja placówki przebywałam na zwolnieniu chorobowym. Od dnia 5 października byłam na urlopie macierzyńskim. Przed jego końcem, zgodnie z artykułem 163 paragraf 3 Kodeksu Pracy, wystąpiłam z wnioskiem do placówki o przyznanie zaległego urlopu wypoczynkowego za rok 2004. Na mój wniosek nie dostałam odpowiedzi. W jakim czasie winnam taką odpowiedź otrzymać? Czy w przypadku braku odpowiedzi mam uważać, że urlop otrzymałam? Na mocy uchwały Zarządu Powiatu, z chwilą likwidacji placówki, dotychczasowy dyrektor przestał być reprezentantem placówki, w której jestem zatrudniona. Wnioski kieruję na dotychczasowy adres placówki i organu prowadzącego (Starostwa). Jakie pełnomocnictwa i od kogo winna mieć osoba udzielająca mi odpowiedzi na moje wnioski w tej sytuacji prawnej mojego pracodawcy? Czy w tej sytuacji prawnej mogę ubiegać się o urlop zdrowotny przysługujący pracownikom oświaty?"
Odpowiedź prawnika: Stosunek pracy w przypadku likwidacji pracodawcy
W razie całkowitej likwidacji szkoły dyrektor rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy. Ustawa nakłada na dyrektora obowiązek działania zmierzającego do rozwiązania stosunku pracy, czyli dokonania wypowiedzenia. Jeżeli nie rozwiązano stosunku pracy z nauczycielem mianowanym, to ma on roszczenie o dopuszczenie do pracy (możliwe do wykonania w razie częściowej tylko likwidacji placówki) oraz o wypłatę wynagrodzenia za cały okres pozostawania w gotowości do świadczenia pracy. Rozwiązanie stosunku pracy następuje na koniec roku szkolnego po uprzednim trzymiesięcznym okresie wypowiedzenia. Nauczycielowi mianowanemu przysługuje odprawa w wysokości 6-miesięcznego uposażenia zasadniczego. Okres wypowiedzenia może być skrócony do 1 miesiąca i przysługuje wtedy odszkodowanie za pozostale 2 miesiące. Pracodawca nie może rozwiązać stosunku pracy za wypowiedzeniem, jeżeli pracownik jest na urlopie (wypoczynkowym, wychowawczym) lub jego nieobecność w pracy jest z innych usprawiedliwiona (np. chorobą). Pracodawca nie może też wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z pracownią w okresie ciąży i urlopu macierzyńskiego. Rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w okresie ciąży lub urlopu macierzyńskiego może nastąpić tylko w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest obowiązany uzgodnić z reprezentującą pracownicę zakładową organizacją związkową termin rozwiązania umowy o pracę. W razie niemożności zapewnienia w tym okresie innego zatrudnienia, pracownicy przysługuje zasiłek macierzyński. Okres pobierania tych świadczeń wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Na wniosek pracownicy udziela się jej urlopu bezpośrednio po zakończeniu urlopu macierzyńskiego. Jednak mimo obowiązku po stronie pracodawcy , w razie braku odpowiedzi z jego strony nauczycielka nie może założyć, iż urlop został jej udzielony. Z przedstawionej sytuacji wynika, iż nie zostało dokonane wypowiedzenie. W takim wypadku stosunek pracy zasadniczo trwa nadal. Dla nauczyciela, niezależnie od sposobu nawiązania z nimi stosunku pracy, pracodawcą jest szkoła, a jej dyrektor jest kierownikiem takiego pracodawcy. Z końcem roku szkolnego nastąpiła jednak likwidacja szkoły i tym samym przestał istnieć pracodawca. Z tego względu wydaje się uzasadnione przyjęcie, iż stosunek pracy wygasł. Pracownik nie ma więc już uprawnienia do żądania udzielenia urlopu, bo nie istnieje podmiot, który mógłby go udzielić. Żądanie ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop mogłoby być ewentualnie kierowane do organu finansującego szkołę (gminy, powiatu), jednak nie jest to jednoznaczne.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?