Umowa z firmą zagraniczną

Pytanie klienta:

""Czy zawierając (jako osoba fizyczna, nie na działalność gospodarczą) umowę z firmą z USA nie mającą przedstawicielstwa w Polsce na pracę wykonywaną w Polsce są przepisy dotyczące sprawy wolnych dni (święta), urlopu (czy w ogóle się należy), długości okresu próbnego? Co w przypadku choroby? Czy też zależy to od decyzji firmy amerykańskiej? Praca wykonywana jest codziennie, wyniki codziennie przesyłane e-mailem do Stanów. Praca ma być na dłuższy okres czasu. Czy wymagana jest (np. ze strony US) umowa na piśmie?""

Odpowiedź prawnika:

Zakładam, że strony (pracownik i pracodawca) nie skorzystały z możliwości wyboru prawa (art. 32 ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe). W takim wypadku zastosowanie znajdzie art. 33 §2 ustawy, który stanowi, że do takich stosunków pracy stosuje się przepisy państwa, w którym praca jest, była lub miała być wykonywana. Właściwe będzie więc w tym wypadku prawo polskie.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to pracodawcy są odpowiedzialni za obliczanie i pobieranie w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy. Urząd Skarbowy może więc egzekwować takie obowiązki wyłącznie od pracodawców. Po stronie pracownika nie istnieje obowiązek przedstawienia urzędowi treści umowy o pracę.

Więcej na ten temat prawa obowiązującego w Polsce w artykułach:

Urlopy wypoczynkowe – nabycie uprawnień przez pracownika, wymiar urlopu, zasady jego udzielania

Urlop macierzyński i wychowawczy – zasady przyznawania

Co to są urlopy okolicznościowe i komu przysługują?

Dodatkowe dni wolne od pracy