Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W przypadku określenia wyłącznie minimalnej liczby członków zarządu w umowie spółki z o.o. zmniejszenie składu zarządu w wyniku różnych zdarzeń (w tym przypadku rezygnacji z pełnienia funkcji przez jednego z członków), nie ma znaczenia z punktu widzenia działania organu, jeżeli liczba jego członków mieści się dalej we wskazanym w umowie przedziale. W związku tym rezygnacja przez jednego z prezesów zarządu z pełnienia funkcji w sytuacji, gdy umowa spółki przewiduje że zarząd może posiadać jednego lub więcej prezesów nie spowoduje niemożliwości podejmowania decyzji przez ten organ. Zgromadzenie Wspólników nie będzie więc musiało powołać nowego członka zarządu. Tylko i wyłącznie sztywne określenie składu zarządu w umowie spółki może, w razie rezygnacji czy śmierci członka zarządu, uniemożliwić podejmowanie decyzji przez ten organ, a nawet wykonywanie prawa reprezentacji, a w konsekwencji prowadzić do paraliżu spółki do czasu uzupełnienia zarządu do wymaganej liczby jego członków. Bank powinien dostosować kartę wzorów podpisów i tym samym uprawnienie do dysponowania środkami na rachunku bankowym spółki do zmienionej sytuacji prawnej. Po udokumentowaniu iż mandat jednego z członków zarządu wygasł w związku z jego rezygnacją, bank powinien honorować dyspozycję pozostałych dwóch członków zarządu. Najczęstszym problemem w takich sytuacjach jest odpowiednie udokumentowanie zmian w zarządzie. W sytuacjach spornych można liczyć się z tym, iż bank z ostrożności będzie chciał poczekać na rejestrację zmian w KRS.