Wybór zarządu we wspólnocie mieszkaniowej
Pytanie:
"Zarząd Wspólnoty ogłosił zebranie w maju, zamiast zgodnie z prawem do końca marca 2007. Aktualnie nadal trwa zbieranie głosów w sprawie wyboru nowego zarządu. Wygląda na to, że zarząd robi wszystko, aby utrudnić głosowanie i wybór nowych członków zarządu. Aktualny zarząd był wybierany siedmiokrotnie, ale nie wywiązywał sie należycie z obowiązków. Członkowie wybranej komisji skrutacyjnej chcieli przyspieszyć glosowanie i zebrać głosy indywidualnie. Zarząd do tego nie dopuścił. Aktualnie okazało się, że administratorka ma zakaz udostępniania dokumentacji członkom wspólnoty. Komisja skrutacyjna wystosowała pismo o bezzwłoczne udostępnienie kart do głosowania, przy czym okazało się, że karty te zostały wg oświadczenia administratorki wyniesione przez członka zarządu i nie znajdują się w siedzibie administracji. Wg oświadczenia administratorki karty do głosowania zostały zabrane w uzgodnieniu z zarządem na posiedzeniu w dniu 20.09.2007 r. Jakie kroki powinny zostać podjęte, aby dokończyć głosowanie? Czy członkowie komisji skrutacyjnej mają prawo zebrać indywidualnie głosy? Czy członkowie zarządu mają prawo wpływać na przebieg głosowania i je opóźniać? Jak skutecznie ma działać wspólnota, aby skutecznie zmienić zarząd i mieć dalszy wpływ na to, co dzieje się we wspólnocie? Czy członkowie zarządu mają prawo wynieść dokumenty poza siedzibę administracji wspólnoty? Czy można wobec nich zastosować jakieś środki zapobiegawcze?"
Odpowiedź prawnika: Wybór zarządu we wspólnocie mieszkaniowej
Na zarządzie wspólnoty mieszkaniowej ciąży obowiązek zwołania zebrania ogółu właścicieli co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku. Jedyną konsekwencją naruszenia tego obowiązku jest prawo każdego z właścicieli do zwołania zebrania właścicieli. Ponieważ jednak zebranie właścicieli zostało zwołane (mimo że z opóźnieniem), przepis ten nie znajdzie zastosowania.
Odnośnie trybu zbierania głosów ustawa o własności lokali przewiduje dwa sposoby zbierania głosów: na zebraniu, bądź w drodze indywidualnego zbierania głosów. Upoważnionym do indywidualnego zbierania głosów jest zarząd. Komisja skrutacyjna nie ma prawa do przeprowadzania indywidualnego zbierania głosów. O treści uchwały, która została podjęta z udziałem głosów zebranych indywidualnie, każdy właściciel lokalu powinien zostać powiadomiony na piśmie. Z art. 29 ust. 3 w/w ustawy wynika prawo każdego właściciela lokalu kontroli działalności zarządu. Wynika z tego, że każdy z właścicieli ma prawo sprawdzenia dokumentacji odzwierciedlającej sposób głosowania w danej sprawie. Zarząd ukrywając dokumenty z przeprowadzonego głosowania oraz karty do głosowania oraz odmawiając dokonania ich kontroli przez właścicieli lokali czyni to bezprawnie.
Właściciele lokali mogą podjąć uchwałę o odwołaniu zarządu i wybrać inny zarząd w jego miejsce. Wspólnota nie musi odwołując zarządu niczym tego motywować. Uprawnienie to wynika wprost z art. 20 ustawy o własności lokali.
Natomiast jeżeli zarząd nie wypełnia swoich obowiązków, albo narusza zasady prawidłowej gospodarki, każdy właściciel może żądać ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd, który określi zakres jego uprawnień oraz należne mu wynagrodzenie (art. 26 ustawy o własności lokali).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?