Wypis z rejestru gruntów

Pytanie:

"Wniosłam do Sądu sprawę o zniesienie służebności. Dla udowodnienia, że sąsiad użytkuje budynek niezgodnie z jego przeznaczeniem potrzebuję wypis z rejestru gruntów, w którym jest napisane, że jego działka jest wyłącznie na cele mieszkalne. Gmina odmawia, kierując się zasadą że wypis może odebrać tylko właściciel. Czy w opisanej sytuacji zachodzi przesłanka ważnego interesu, aby uzyskać taki wypis celem przedstawienia w Sądzie? "

Odpowiedź prawnika: Wypis z rejestru gruntów

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na treść art. 20 Prawa geodezyjnego i kartograficznego, który stanowi, że ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące:

1) gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty;

2) budynków - ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych;

3) lokali - ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej.

W ewidencji gruntów i budynków wykazuje się także:

1) właściciela, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych - inne osoby fizyczne lub prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części;

2) miejsce zamieszkania lub siedzibę osób wymienionych w pkt l;

3) informacje o wpisaniu do rejestru zabytków;

4) wartość nieruchomości.

Następnie zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy informację o gruntach, budynkach i lokalach zawiera operat ewidencyjny, który składa się z map, rejestrów i dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów. Jak widać powyższe dane mają dwojaki charakter, dotyczą bowiem zarówno kwestii przedmiotowych jak i podmiotowych. Odnośnie tych pierwszych a więc m. in. przeznaczenia gruntów, budynków i lokali udziela się informacji, która jest jawna i powszechnie dostępna. Wobec tego aby uzyskać informacje o przeznaczeniu określonego budynku, bez wskazania właściciela, zapisana w operacie ewidencyjnym należy zwrócić się do właściwego starosty (nie do urzędu gminy) o taka informację, która za opłatą winna zostać wydana w formie zaświadczenia (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 października 2008 r. II SA/Gl 527/2008). W tej sytuacji nie jest wymagane wykazywanie interesu prawnego.

Natomiast jeżeli żądamy informacji o charakterze przedmiotowo-podmiotowym (wspomniany wypis) a więc również o właścicielu oraz jego miejscu zamieszkania, wykazanie interesu prawnego w Pani sytuacji jest konieczne. Warto zwrócić uwagę na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 23 kwietnia 2008 r. III SA/Gd 34/2008: „Treścią interesu prawnego jest generalnie określone prawo podmiotowe, rozumiane jako przyznanie przez przepis prawa jednostce konkretnych korzyści, które można w dany sposób realizować w postępowaniu administracyjnym. Istotą interesu prawnego jest jego oparcie na konkretnej normie prawa materialnego, którą to normę można wskazać jako jego podstawę i z której dany podmiot legitymujący się tym interesem może wywodzić swoje racje. Tym samym ustalenie interesu prawnego sprowadza się do wykazania związku o charakterze materialnoprawnym między obowiązującą normą prawa materialnego a sytuacją prawną konkretnego podmiotu polegającą na tym, że akt stosowania tej normy może mieć wpływ na sytuację prawną tego podmiotu w zakresie jego pozycji materialnoprawnej". Wobec tego należy uznać, z punktu widzenia sprawy o zniesienie służebności, przydatne będzie wykazanie, że zmiana stosunków wynikać będzie m in. ze zmiany sposobu użytkowania nieruchomości, która jak przypuszczamy, w ewidencji określona jest jako wyłącznie mieszkaniowa. W związku z powyższym związek pomiędzy normą umożliwiająca uzyskanie wypisu a Pani sytuacją należy uzasadniać w ten sposób, że wypis umożliwi Pani dochodzenie swoich praw w zakresie stosunków prawnorzeczowych pomiędzy Pani a sąsiednią nieruchomością. Warto jeszcze wspomnieć, że od odmowy wydania powyższego wypisu w formie zaświadczenia przysługuje zażalenie do wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego.

Naszym zdaniem należy natomiast rozważyć, czy z punktu widzenia przedmiotowego procesu nie będzie wystarczające zaświadczenie z informacjami wyłącznie przedmiotowymi.


Michał Włodarczyk

Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika