Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Do umów o świadczenie usług stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące umowy zlecenia. Zgodnie z art. 746 kodeksu cywilnego dający zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Powinien jednak zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia; w razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę (tak też wyrok SN z dnia 11 września 2002 r.). Na podstawie tego przepisu także przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Jednakże gdy zlecenie jest odpłatne, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę. Nie można zrzec się z góry uprawnienia do wypowiedzenia zlecenia z ważnych powodów. W opisywanym przypadku wykonawca usług powinien udowodnić m. in. związek przyczynowy między zachowaniem kontrahenta, tzn. wypowiedzeniem umowy bez ważnego powodu, a zaistnieniem konkretnych szkód. Oznacza to, że konieczne będzie wykazanie związku między wypowiedzeniem umowy a zwolnieniem wszystkich pracowników, przy czym należy także wziąć pod uwagę ryzyko związane z prowadzeniem działalności.