Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Kwestię uiszczania płatności powinna określać umowa. Z reguły jest to pewien termin od daty wystawienia faktury. Fakt niewystawienia lub wystawienia faktury z dużym opóźnieniem nie znosi obowiązku zapłaty. W przypadku, gdy termin płatności został określony w sposób opisany powyżej, a faktura nie została wystawiona i przysłana, można przyjąć naszym zdaniem, że termin do zapłaty zaczyna biec od momentu, w którym faktura powinna być wystawiona. Przyjmuje się przy tym, iż faktura powinna zostać wystawiona w ciągu siedmiu dni (Obowiązek wystawienia faktury w ciągu tygodnia istnieje ze względów podatkowych). Jeżeli niemożliwe było uiszczenie zapłaty za usługę (np. nie znana była wysokość należności), a usługodawca jej nie podał, należy przyjąć, że nastąpiła zwłoka wierzyciela. W takiej sytuacji dłużnik (usługobiorca) może żądać naprawienia wynikłej stąd szkody. Zwłoka wierzyciela nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania. W związku z powyższym usługobiorca jest nadal zobowiązany do zapłaty. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że faktura została wystawiona po upływie terminu, na jaki zawarto umowę. Nie ma znaczenia także i to, że umowa już nie obowiązuje, aktualne (bo nie spełnione) są bowiem nadal zobowiązania z niej wynikające.