Wysyłanie reklam pocztą i przez e-mail
Pytanie:
"Prowadzę firmę i w oczywisty sposób chcę dotrzeć z reklamą do klientów. Chcę wysyłać reklamy do urzędów gmin oraz ochotniczych straży pożarnych e-mailem oraz zwykłą pocztą. Czy aby wysłać reklamę do powyższych instytucji muszę zdobyć wcześniej od tych instytucji zgodę czy z racji np. misji społecznej taka zgoda nie jest potrzebna. Jeżeli taka zgoda jest potrzebna, to co powinno zawierać pytanie o taką zgodę oraz co powinna zawierać odpowiedź?"
Odpowiedź prawnika: Wysyłanie reklam pocztą i przez e-mail
Zgodnie z art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przesyłanie niezamówionej informacji handlowej, skierowanej do oznaczonego odbiorcy, za pomocą poczty elektronicznej, jest zakazane i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji (tzw. spamming). Jest także wykroczeniem (art. 24 u.ś.u.d.e.).
Pojęcie informacji handlowej jest zdefiniowane szeroko w art. 2 pkt 2 u.ś.u.d.e. Należy przez nie rozumieć każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi (przykładowo, wyłączone z tej definicji są informacje społeczne i polityczne, czy też informacje stowarzyszeń konsumentów o najlepszych towarach, zob. E. Nowińska, M. du Vall, Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wyd. IV, Warszawa 2008).
Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. Sposób wyrażenia zgody może być dowolny, przy czym zgoda nie nie może być domniemana. Samo udostępnienie adresu elektronicznego nie może być zatem uznane za zgodę z uwagi na brak spełnienia przesłanki celu. W literaturze wskazuje się przy tym, że samo wysyłanie zapytań o zgodę może stanowić działanie zakazane, jeśli „w takim zapytaniu lub w linkach do niego znajdują się dane stanowiące informację handlową w rozumieniu art. 2 pkt 2 u.ś.u.d.e." (E. Nowińska, M. du Vall, op. cit.).
Przepisy nie normują natomiast w podobny sposób wysyłania reklam zwykłą pocztą. Biorąc jednak pod uwagę szeroką definicję czynu nieuczciwej konkurencji, zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (jest nim działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta), także w zakresie reklamy (reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka oraz reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji - art. 16 ust. 1 pkt 1 i 5 u.z.n.k.), w indywidualnych przypadkach nie można wykluczyć odpowiedzialności właśnie za taki czyn.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?