Zasiłek a zatrudnienie w firmie męża
Pytanie:
"Pracowałam przez 32 lata w banku na umowę o pracę. Po tym okresie zostałam zwolniona z przyczyn zdrowotnych. Po 4 miesiącach bez pracy zostałam zatrudniona w firmie męża (działalność gospodarcza) na jeden miesiąc (jako osoba współpracująca). Obecnie w urzędzie pracy starałam się o zasiłek dla bezrobotnych. W związku z tym pani w urzędzie pracy poinformowała mnie, że powinnam mieć zaświadczenie z urzędu miasta z ewidencji firm o wyrejestrowaniu mnie z firmy męża. Natomiast ja nigdy tam nie byłam zarejestrowana, gdyż pracowałam w niej jedynie przez miesiąc, gdzie opłaciłam tylko ZUS. Z tego co mi wiadomo ten miesiąc pracy w firmie męża jest o tyle ważny, że bez niego nie przysługuje mi całkowity zasiłek dla bezrobotnych. Jakie dokumenty w tej sytuacji powinnam złożyć w Urzędzie Pracy, żeby otrzymać zasiłek dla bezrobotnych?"
Odpowiedź prawnika: Zasiłek a zatrudnienie w firmie męża
Udzielenie prawidłowej odpowiedzi na powyższe pytanie będzie uzależnione od charakteru zatrudnienia w przedsiębiorstwie Pani męża. Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy, przewiduje, że prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu za każdy dzień kalendarzowy po upływie 7 dni od zarejestrowania się w Powiatowym Urzędzie Pracy, jeżeli
- nie ma dla niego odpowiedniej propozycji pracy, propozycji stażu, przygotowania zawodowego w miejscu pracy, pracy interwencyjnej lub robot publicznych oraz
- w okresie 18 miesięcy, poprzedzający dzień zarejestrowania się, łącznie przez okres 365 dni :
a) był zatrudniony i osiągnął wynagrodzenie w kwocie co najmniej minimalnego zatrudnienia za pracę;
b) świadczył usługi na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia lub innej umowy o świadczeniu usług albo współpracował przy wykonywaniu tych umów, jeżeli wysokość wynagrodzenia, od której była odprowadzana składka ubezpieczeniowa i Fundusz Pracy nie była niższa niż najniższe wynagrodzenie w przeliczeniu na okres miesiąca;
c) opłacał składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności lub współpracy, przy czym wysokość odprowadzanej składki ubezpieczeniowej i na Fundusz Pracy stanowi kwota wynosząca co najmniej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. art. 71 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia).
Jednocześnie za bezrobotnego nie uważa się osoby, która podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej (art. 2 ust.1 pkt2 lit. f ustawy o promocji zatrudnienia).
Aby uzyskać świadczenie dla bezrobotnych należy dokonać rejestracji we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania zameldowania powiatowego urzędu pracy. Osoba rejestrująca jest zobowiązana przedłożyć :
1. Dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość,
2. Dyplom, świadectwo ukończenia szkoły lub świadectwo szkolne lub zaświadczenie o ukończeniu kursu lub szkolenia,
3. Świadectwa pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia jej uprawnień,
4. Dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli takie posiada, (art. 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy). Rejestracja następuje w dniu przedłożenia dokumentów i po poświadczeniu przez bezrobotnego prawdziwości powyższych dokumentów.
Wobec powyższego, do uzyskania zasiłku dla bezrobotnych wymagane jest przedstawienie oprócz dokumentów stwierdzających tożsamość i wykształcenie, dokumentów poświadczających zatrudnienie w banku. Natomiast co do okresu zatrudnienia w przedsiębiorstwie męża, być może wymagane będzie zaświadczenie o wykreśleniu z odpowiednich ewidencji jeżeli podlegała Pani do takich wpisowi. Uzależnione jest to od charakteru zatrudnienia, czy np była wspólnikiem czy pracownikiem lub zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?