Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Rzeczywiście, stosownie do art. 112 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej (który znajdzie zastosowanie także do składek ZUS) nabywca składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeżeli ich wartość jednostkowa w dniu zbycia wynosi co najmniej 16.100 zł, odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Składniki majątku związane z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią aktywa trwałe w rozumieniu przepisów o rachunkowości, z wyłączeniem należności długoterminowych, udzielonych pożyczek i długoterminowych rozliczeń międzyokresowych. Przepisy nie wprowadzają natomiast odpowiedzialności nabywcy składników majątku niezwiązanego z prowadzoną działalnością.
Przepisy prawa nie wymagają także, by sprzedający przedstawiał zaświadczenia, o jakich mowa w pytaniu. Z drugiej strony nikt nie ma obowiązku zawarcia umowy sprzedaży, w związku z czym kupujący może żądać dowolnych zaświadczeń pod takim warunkiem, że po prostu do umowy nie przystąpi. Ponieważ przepisy w ogóle nie wymagają przedstawiania zaświadczeń, "termin ważności" zależeć będzie także od uznania kupującego. Być może nie jest on pewny, czy lokal (jak wynika z opisu - użytkowy, a nie mieszkalny) jest czy nie jest składnikiem przedsiębiorstwa, i chce się zabezpieczyć przed odpowiedzialnością wobec US i ZUS na podstawie art. 112 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej.