Zatajenie informacji o właściwości produktu
Pytanie:
"Prowadzę działalność gospodarczą. Jakie mi, jako stronie przysługują środki prawne, w celu zmiany lub uchylenia wyroku, jeżeli wyrok orzeka o zapłacie za reklamację? Zakupiłem kratki wentylacyjne ze stali nierdzewnej, kwasoodpornej (grudzień 1999 r.). Producent nie zastrzegł zakresu zastosowań. Kratki w środowisku basenu uległy korozji. Użytkownik Basenu zgłosił reklamację (listopad 2000 r.), a ja regresywnie podjąłem ją u producenta. Ponieważ nie zwróciłem skorodowanych kratek, zapłaciłem za nie pewną kwotę, natomiast producent domaga się zapłaty za nowe kratki. Wystawił fakturę (lipiec 2001), której nie podpisałem, ale w postępowaniu przedstawił kopię, podpisaną moim imieniem i nazwiskiem, zaprzeczyłem jednak prawdziwości podpisu. Sąd I instancji oddalił powództwo, natomiast Sąd II instancji, opierając się na piśmie przewodnim, którego treść załączam, orzekł o zapłacie. Szanowny Panie, Przesyłam potwierdzenie salda i w związku z tym uprzejmie proszę o wystawienie faktury korygującej zmniejszającej na kwotę zaległości. Jak Panu wiadomo kratki wykonywaliśmy w ramach reklamacji na poprzedni zakup, również w Pańskim zakładzie, kiedy obydwaj z pracownikiem mojej firmy p. Andrzejem G. źle dobraliście kratki skoro wiadomo było, że są one przeznaczone na basen i nie wytrzymają tak agresywnego środowiska. Uzgodnienia Panów odbywały się poza mną a praktycznie to ja mam pokrywać cały koszt reklamacji, tym bardziej, że przekazano mi, że uzgodnienia Panów dotyczyły niższej kwoty niż ta na fakturze. Proszę o przychylne ustosunkowanie się do mojej prośby, bowiem nie jest to jedyna wpadka pracownika, za którą ja ponoszę finansową odpowiedzialność. Pierwszy wyrok został wydany w postępowaniu nakazowym, w Sądzie Rejonowym, a drugi w wyniku wniesienia sprzeciwu od nakazu zapłaty - w postępowaniu zwykłym w tym samym sądzie. Powód wniósł apelację do Sądu Okręgowego, który uznał, że skoro pozwany stwierdza w treści pisma “przesyłam potwierdzenie salda”, to oczywistym pozostaje, że potwierdza dane zawarte w tymże to saldzie, a co za tym idzie, saldo to powinno być traktowane, jako podpisane przez osobę, upoważnioną, do tego rodzaju czynności, przy czym, obojętne pozostaje, czy dłużnik zdawał sobie sprawę ze skutków, jakie powyższe wydarzenie wywołało oraz czy faktycznie zmierzał do ich osiągnięcia i zasądził dochodzoną kwotę. Czy skoro zapłaciłem za pierwsze kratki w grudniu 1999, a producent nie zastrzegł zakresu zastosowań, to czy mogę dochodzić roszczeń z podstępnego zatajenia wady? Żona producenta w obecności świadków, stwierdziła, że tylko wprawne oko jest w stanie uchwycić różnicę w rodzaju użytej stali."
Odpowiedź prawnika: Zatajenie informacji o właściwości produktu
W odniesieniu do zakończonego postępowania apelacyjnego możliwe jest jeszcze złożenie skargi kasacyjnej. Skarga kasacyjna jest niedopuszczalna jeśli wartość przedmiotu zaskarżenia jest mniejsza niż 50 tys. zł. Skargę kasacyjną może wnieść i sporządzić tylko podmiot profesjonalny np. adwokat i radca prawny. W odniesieniu natomiast do możliwości kwestionowania zasadności roszczenia producenta powstaje pewien problem. Pan, jako pozwany powinien był w procesie o zapłatę za kratki wentylacyjne kwestionować zasadność roszczenia powoda w ten sposób, że powód podstępem zataił wadę. Jeżeli przedmiot umowy sprzedaży nie miał właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego, nie wchodzi w grę wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy za wady, jak również odpowiedzialności w trybie rękojmi. Z Pana pytania wynika, że sprzedawca o przeznaczeniu tych kratek nie zapewniał, tylko kratki nie były opisane co do sposobu zastosowania. Za podstępne zatajenie wady jest uważane takie umyślne działanie sprzedawcy, które ma na celu utrudnienie wykrycia wady przez kupującego. Producent nie ma obowiązku przypuszczać, że kupujący nie wie do czego poszczególne rodzaje kratek służą. Producent, na pytanie kupującego o zastosowanie kratki, powinien poinformować nabywcę o ich przeznaczeniu. Jeśli nabywca kupuje kratki nie znając ich sposobu użycia, sam naraża się na ryzyko ich zniszczenia poprzez niewłaściwą eksploatację. Tylko jeśli producent zapewnił, że te właśnie kratki nadają się do takiej eksploatacji, może wchodzić w grę podstępne zatajenie wady. Z podstępnym, a zatem nagannym działaniem sprzedawcy zostało zrównane udzielenie kupującemu zapewnienia o niewadliwości rzeczy, przy którym sprzedawca może działać zarówno w złej wierze, jak i w dobrej wierze. Przepis ten ma na celu przede wszystkim ochronę kupującego, a nie tylko sankcjonowanie zachowań sprzedawcy. Zestawienie omawianego przepisu (zapewnienie, że wady nie istnieją) z zapewnieniem o istnieniu określonych właściwości rzeczy prowadzi do wniosku o nieidentyczności tych dwu rodzajów zapewnień. Jednakże w praktyce są stosowane rozmaite sformalizowane sposoby potwierdzania dobrej jakości rzeczy. W tym przypadku brak było jedynie informacji o przeznaczeniu. Nabywca zatem działał na własną odpowiedzialność. Jeśli nabywca określił, że potrzebuje nierdzewne kratki a te zardzewiały to wystąpiła wada rzeczy. Decydujące znaczenie ma treść zawartej umowy między podmiotami oraz kwestie dowodowe i związane z tym trudności w udowodnieniu swoich racji.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?