Zmiana zarzÄ…du fundacji
Pytanie:
"Chcemy rozszerzyć skład zarządu bo mamy jednoosobowy. Wiemy, że jest coś takiego jak za pełnienie funkcji i od wypłaty płaci się tylko podatek dochodowy, a nie ma opłat ZUS. Czy to prawda, bo wiceprezes jest emerytem i nie stać nas na dodatkowe opłaty ZUS? Czy Rada fundacji może podjąć uchwałę o zapełnieniu funkcji wiceprezesa zarządu i będą tylko koszty wypłaty? Jak powinna brzmieć taka uchwała, żeby była zgodna z prawem? "
Odpowiedź prawnika: Zmiana zarządu fundacji
Zgodnie z ustawą o fundacjach, zarząd jest jedynym obligatoryjnym organem fundacji. Zarząd fundacji kieruje jej działalnością oraz reprezentuje fundację na zewnątrz.
Ustawa nie wypowiada się na temat liczebności zarządu, jego zmiany, czy sposobu powoływania, pozostawiając te kwestie regulacjom statutu fundacji. Również zasady podejmowania uchwał powinny być określone w statucie.
W związku z powyższym, poszerzenie zarządu może odbyć się na zasadach wskazanych w statucie.
Opłacanie składek ZUS od osoby pełniącej funkcje członka zarządu jest uzależnione od stosunku prawnego łączącego tą osobę z osobą ją zatrudniającą.
Informacja na temat obowiązkowych ubezpieczeń znajduje się w artykule: Składki na ZUS w przypadku zleceniobiorców, menedżerów i wykonujących dzieło
Szersza informacja na temat opłacania składek ZUS od wynagrodzeń dla emeryta znajduje się w odpowiedzi: Składki ZUS emeryta wykonującego zlecenie
oraz Ubezpieczenie emeryta prowadzącego działalność
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?