Zwołanie zebrania na wniosek właścicieli
Pytanie:
"Co mogą zrobić właściciele lokali, jeżeli zarząd na ich wniosek nie zwołał zebrania (zgodnie z regulaminem wspólnoty wniosek z programem zebrania i 15% podpisów właścicieli złożono na piśmie). Ani regulamin wspólnoty ani ustawa o własności lokali z 1994 r. nie określa terminu zwołania zebrania. Konieczność zwołania tego zebrania wynikło z tego, że w trakcie próby kontroli, przez komisję powołaną przez zebranie członków wspólnoty, niektórych pozycji finansowych i faktur wspólnoty, zarząd ograniczył prawa właścicieli łamiąc artykuł 29 pkt 3 ustawy o własności lokali z 1994 r. Przedmiotem mającego się odbyć zebrania miała być ocena pracy zarządu, powołanie komisji do kontroli wydatków wspólnoty, wniosek o zawieszenie jednego członka zarządu w jego prawach na 3 miesiące, ze względu na szczególne utrudnienia prac kontroli i niewyrażenie zgody na dostęp do dokumentów w celu sprawdzania ich zgodności. W jaki sposób następuje rozliczenie dotychczasowego zarządu - po ewentualnym jego odwołaniu, który działał od 1998 r. Zarząd nie ma podpisanej umowy ze wspólnotą, tylko umowy zlecenia. Wspólnota obejmuje: 1010 mieszkańców, 284 lokale mieszkalne o powierzchni 17143 m2."
Odpowiedź prawnika: Zwołanie zebrania na wniosek właścicieli
Art. 31 ustawy o wÅ‚asnoÅ›ci lokali przewiduje obowiÄ…zek zwoÅ‚ania przez zarzÄ…d wspólnoty mieszkaniowej zebrania mieszkaÅ„ców, jeżeli wniosek w tej sprawie zgÅ‚oszony zostaÅ‚ przez okreÅ›lonÄ… liczbÄ™ mieszkaÅ„ców. Przepis ten jednak nie podaje konsekwencji niezastosowania siÄ™ do jego dyspozycji.
Odpowiedź jednak na to pytanie sformuÅ‚owaÅ‚a doktryna. Uważa siÄ™, że zarzÄ…d powinien zwoÅ‚ać takie zebranie do 6 tygodni od czasu dorÄ™czenia wniosku. NiezwoÅ‚anie zebrania jest natomiast przesÅ‚ankÄ… do wystÄ…pienia wÅ‚aÅ›cicieli lokali do sÄ…du o wyznaczenie zarzÄ…dcy przymusowego w sytuacji, gdy zarzÄ…d nie wywiÄ…zuje siÄ™ ze swoich obowiÄ…zków. Takie zaniechanie zarzÄ…du nie stanowi natomiast podstawy do samodzielnego dziaÅ‚ania samych wÅ‚aÅ›cicieli lokali.
Jeżeli z zarzÄ…dem podpisana zostaÅ‚a umowa zlecenia, rozliczenie nastÄ…pi na podstawie przepisów regulujÄ…cych tÄ… umowÄ™. W grÄ™ wchodzÄ… tutaj gÅ‚ównie art. 742 i 744 kodeksu cywilnego, mówiÄ…ce, że rozliczenie nastÄ™puje po wykonaniu zlecenia. Przy takim rozliczeniu brane sÄ… pod uwagÄ™ wszystkie zapÅ‚acone sumy, zaliczki oraz zadania wykonane przez zarzÄ…d.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?