Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Udzielenie gwarancji następuje przez wręczenie kupującemu, dokumentu gwarancyjnego. Dokument taki jest znakiem legitymacyjnym, może być imienny lub na okaziciela. Treść obowiązków ciążących na stronach reguluje umowa, a w razie jej braku postanowienia kodeksu cywilnego.
W umowie powinien zostać określony czas trwania gwarancji. Można to określić kalendarzowo albo przez czas korzystania, bądź jako połączenie dwóch wcześniejszych możliwości. Jeśli nie oznaczono okresu gwarancji w dokumencie, wtedy termin wynosi rok, licząc od wydania kupującemu rzeczy.
Pierwszym uprawnionym z gwarancji jest zawsze kupujący. Ze względu na ścisłe powiązanie gwarancji i dokumentu gwarancyjnego, jeśli chodzi o dokument gwarancji wystawiony na okaziciela, uprawnionym z gwarancji, jest posiadający dokument i przedmiot objęty gwarancją, bowiem w takim wypadku nie ma osoby imiennie uprawnionej. Natomiast jeśli chodzi o dokument imienny, to uprawnionym jest osoba wskazana imiennie w dokumencie, przy czym osoba taka będzie mogła przelać swoje uprawnienia wynikające z gwarancji na osobę trzecią.
Gwarancja na okaziciela, przysługuje okazicielowi (może to być dowolny podmiot), problem może pojawić się, gdy są pewne ograniczenia w umowie. Gwarancja imienna przysługuje osobie imiennie wskazanej, może jednak zostać przelana na inny podmiot, chyba że co innego przewiduje umowa albo możliwość przelewu została wyłączona. Przy gwarancji imiennej, jest ona przenoszona niezależnie od przedmiotu objętego gwarancją.
Jeśli gwarancja nie została przeniesiona, wtedy podmiot, któremu ona aktualnie przysługuje może zwrócić się do sprzedawcy z roszczeniami wynikającymi z udzielonej gwarancji, chyba że zostały zawarte jakieś ograniczenia umowne.